24 listopada 2017

Blogi » Blogi

Ciężarówki w UE będą miały blokady alkoholowe

Ciężarówki w UE będą miały blokady alkoholowe

Taka decyzję podjął Parlament Europejski. Czy będzie to skuteczny sposób na walkę z kierowcami prowadzącymi pod wpływem alkoholu?


Nietrzeźwy kierowca ciężarówki – wiele zagrożeń

Każda osoba wsiadająca za kierownicę pojazdu mechanicznego pod wpływem alkoholu stanowi ogromne zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu. Według policyjnych statystyk, w 2016 roku aż 1686 kierowców doprowadziło do wypadku drogowego będąc pod wpływem alkoholu. Część z nich stanowią niestety kierowcy ciężarówek, których nietrzeźwość niesie zagrożenie w znacznie szerszym wymiarze. Po pierwsze, gabaryty samochodu ciężarowego są znacznie większe niż osobówki, zatem wypadek z udziałem takiego pojazdu jest wyjątkowo niebezpieczny. Po drugie, zagrożenie może stanowić sam towar, który jest przewożony – zwłaszcza jeśli są to surowce ciężkie lub niebezpieczne. Po trzecie, wypadek z udziałem tira nie tylko naraża uczestników drogi i samego kierowcę na niebezpieczeństwo, ale także i właściciela ładunku na straty finansowe, a przewoźnika, a także całą branżę transportową na utratę dobrej opinii. W interesie firm transportowych jest więc walka z nietrzeźwymi kierowcami ciężarówek i eliminowanie tego zjawiska z dróg – zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i finansowych czy wizerunkowych.


Parlament Europejski wprowadzi nowe regulacje

Tematem interesują się także ustawodawcy, zarówno ci lokalni, jak i europejscy. Przykładem jest przeforsowanie obowiązku wyposażenia każdego samochodu ciężarowego w blokadę alkoholową. Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie zaczną obowiązywać nowe regulacje – najpierw politycy muszą przygotować projekt nowych przepisów. Pewne jest jednak to, że już wkrótce będą to obowiązkowe urządzenia w każdym samochodzie ciężarowym.


Drugą zmianą wprowadzaną w krajach Unii Europejskiej będą nowe zasady korzystania z hamulców awaryjnych oraz czujników pasów ruchu. Zgodnie z nimi, urządzenia te nie będą mogły posiadać wyłączników.


Czy te rozwiązania pomogą podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach i zmniejszyć zagrożenie stwarzane przez kierowców ciężarówek? Zgodnie z wszelkimi przewidywaniami – a także z prostą logiką – z pewnością tak. Choć dostosowanie pojazdów do nowych regulacji będzie się wiązało z pewnym wydatkiem, korzyści, jakie mogą z tego płynąć, będą bezcenne.


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×