17 października 2017

Blogi » Mateusz Burczyk

Efektywniejsze kontenery

Efektywniejsze konteneryOptymalizacja kosztów to jedna z kluczowych kwestii wokół której kręci się dzisiejsza gospodarka. Dlatego też każda możliwość ich zmniejszenia stanowi bardzo cenną informację nie tylko dla osób odpowiedzialnych za planowanie czy rozwój firmy transportowej.
Przecież każdy z nas chciałby przewozić więcej towaru za tę samą cenę lub znacznie zminimalizować swoje koszty pozycjonowania kontenera.  Czy jest to jednak możliwe?
Tak, drodzy Państwo,  jest to możliwe, a nawet używane przez największych graczy w branży! Jest to o tyle nieprawdopodobne, gdyż w ciągu ostatnich lat nie wiele słyszało się na temat nowinek dotyczących modernizacji jednostki transportowej wykorzystywanej w transporcie intermodalnym.




Dzisiaj postaram się pokrótce podzielić z Państwem tymi innowacjami i mam nadzieję, że może po analizie ekonomicznej uda się zaimplementować lub choćby rozważyć poniższe propozycje.

Większe nie zawsze wrogiem …

Nowe materiały i technologie kompozytowe oferują ogromne możliwości. W połączeniu z wieloma doświadczeniami i ciężką, mozolną pracą konstruktorów udało się im uzyskać lżejsze tank kontenery, które zamiast być osadzone w stalowej ramie zostały osadzone w ramie kompozytowej. Daje to aż od 25 do 40 % redukcji masy własnej. Nie należy się jednak obawiać, że nowa konstrukcja ma jakieś ograniczenia w przewozie konkretnych towarów tak jak to było choćby w flexitankach o których już pisałem. Nowe mobilne cysterny uzyskały certyfikaty ADR / RID / CSC więc można przewozić w nich praktycznie wszystko ( od płynnej chemii po ciekłe towary neutralne). Dzięki takiej konstrukcji udało się uzyskać oszczędność paliwa na poziomie 3 % za metr sześcienny przewożonego produktu co wykazały testy. Wobec tego jest to rozwiązanie oszczędne i jeszcze bardziej ekologiczne.

Poskładaj mój kontener…
Często słyszy się o tym, że przechowywanie pustych kontenerów, jest tak samo kosztowne jak ich powrotny transport. Przecież ostatecznie i tak puste kontenery muszą być z powrotem przetransportowane do bazy skąd są pobierane, a klient - przewoźnik ponosi tego koszt. Przy ofertowaniu trzeba to bezwzględnie ująć i czasem po prostu ciężko jest nawiązać rywalizację z firmami mającymi wielkie siatki transportowe zapewniające dalszą pracę dla rozładowanego kontenera.
Tu z pomocą większym czy mniejszym firmom przychodzi nowa technologia kontenerów. Innowacyjne konstrukcje kontenerów podczas transportu drogą morską będą mogły być ułożone w 10-12 warstwach.


Każda z nich musi być w stanie wytrzymać nacisk 350 ton ! Zanim będą mogły być legalnie sprzedawane i eksploatowane, muszą rzecz jasna uzyskać niezbędne dopuszczenia i certyfikaty przyznawane przez odpowiednie instytucje i organy regulacyjne sektora żeglugi morskiej. Z tego co wiem, a jestem pasjonatem transportu intermodalnego są już firmy będące blisko tego rozwiązania. W obecnym czasie są już na rynku kontenery, które mogą być sztaplowane po 4 i układane na wagonach pociągu.  Ostatnio doradzałem jednej firmie i wzięliśmy je w leasing z jednego z większych terminali w Europie.

Podsumowując:
Rewolucyjne rozwiązania poruszane w tym artykule pochodzą z serca intermodalnej Europy mianowicie z krajów Benelux jak i z kraju z którego pochodzi wiele innowacyjnych pomysłów tzn. z USA. Ludzie z TSL coraz częściej współpracują z inżynierami, technologami, specjalistami z branży IT w poszukiwaniu coraz bardziej optymalnych rozwiązań, które nie tylko mogą zmienić podejście do planowania, ale także umożliwią znaczne zmniejszenie się  kosztów transportu. Jest to bezsprzecznie dobra praktyka spowodowana ciągłym dążeniem do upraszczania sobie swojej pracy. Jak widać słowa klasyka są cały czas aktualne - potrzeba jest matką wynalazków.
Mateusz Burczyk

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×