28 marca 2020

Blogi » Mateusz Burczyk

Pojedynek transportowych planistów

Przygotowanie do planowania:
droga:  przesyłki spływają zazwyczaj 1-2 dni przed załadunkiem. W pierwszej kolejności następuje ich weryfikacja pod względem sposobu załadunku, dojazdu na załadunek/rozładunek, wymiarów, wagi jednej sztuki, która nie może przekroczyć nacisku 1,5 MT na 1 m2. Po zebraniu tych danych sprawdzamy ilości przesyłek z danego rejonu i wybieramy jak najbardziej ekonomiczny sposób ich zwózki na magazyn. Potem następuje dogranie przeładunków, czyli decyzje co zostawiamy na samochodzie, co zdejmujemy co ewentualnie doładowujemy. Na tej podstawie powstaje instrukcja rozładunkowa obejmująca ułożenie towaru, piętrowanie niektórych przesyłek, dostosowanie do rozładunku dachem czy bokiem jeżeli jest to konieczne. Żeby "złożyć" dany samochód i wysłać go na rozładunki trzeba naprawdę dużych zdolności układania wirtualnych ładunków na skrzyni. Są oczywiście programy wspomagające ten proces, ale nie raz kartka, papier, kalkulator i doświadczenie są bardziej pomocne i efektywne.
kolej:  praca odbywa się w trybie 12 h zmian 7 dni w tygodniu. Tutaj jak w amerykańskich filmach o policjantach trzeba polegać na dobrej pracy partnera, bo jeżeli zastaniesz po jego zmianie bałagan w planowaniu to twoja służba będzie znacząco utrudniona. Po każdej szychcie planiści wymieniają się tzw. "płachtą" na której widnieje obecna sytuacja na torach, ilostan lokomotyw, które przejeżdżają przez nas teren lub musimy nimi uruchomić nowy skład, a także dostępna w danym dniu ilość maszynistów oscylująca w liczbie 50 na daną zamianę.
Dane potrzebne do planowania:
droga:
 - ilość przesyłek na dany dzień
- charakterystyka towaru (kubatura, możliwości piętrowania, zabezpieczenia, sposób załadunków)
- daty dostaw
- adresy dostaw ( uwzględniające  dojazdy samochodów standardowych)
- dodatkowe wymagania od klientów ( dostawa w temperaturze, winda z paleciakiem, HDS, dostawa mniejszym autem)
- czas pracy kierowców
kolej:
- ilość i rodzaje lokomotyw (paliwo, przeglądu okresowe, moto-godziny pozostałe do wykorzystania)
- ilości i umiejętności ludzi (z uwzględnieniem czasu pracy maszynisty 12 h i uprawnień do prowadzenia konkretnych maszyn)
- maksymalna długość składu, maksymalne brutto
- charakterystyka linii
- złożone rozkłady i trasy
- priorytety na torach ( najważniejsze przewozy pasażerskie i wojskowe)
- godzin podstawek
Programy i zasoby IT:
droga: stanowisko pracy wyposażone jest w dwa ekrany. Na jednym znajduje się mapa z aktualnym położeniem ciężarówek, na drugim program do planowania przesyłek do którego w czasie rzeczywistym wpisywane są zlecenia. Jeżeli chodzi o oprogramowanie to pracujemy na programie do monitorowania samochodów i pokazującym pozostały czasu pracy kierowców, a także jak już nadmieniłem poruszamy się w programie do ewidencjonowania przesyłek i generowania dokumentów transportowych.
kolej: stanowisko pracy również wyposażone w dwa ekrany. Głównym narzędziem pracy jest program do monitorowania pociągów, w którym możemy znaleźć trasy pociągów, ich obecne położenie, parametry techniczne i  komunikaty o nieprawidłowościach, jego dopełnieniem jest EXCEL służący w tym szczególnym przypadku do przekazywania służby (raportów) i matematycznych operacji.
Zmienne i problemy dnia codziennego:
droga:
 - źle przyjęte zlecenie do realizacji generujące lawinę problemów
- czas pracy kierowców, który musi być sztywno przestrzegany
- zmiany adresu w trakcie dostawy na życzenie klienta- elastyczna polityka marketingowa
-  bardzo dużo przesyłek just in time, które muszą dotrzeć na konkretne okna rozładunkowe i nie raz się pokrywają ze sobą tworząc konieczność dostawy dwoma środkami transportu w podobnym miejscu
- brak informacji na temat rozmiarów przesyłki podczas załadunku co owocuje koniecznością przeplanowania nawet kilkunastu trucków z powodu braku miejsca na inne zaplanowane pierwotnie na te auto przesyłki. Jeżeli zakładaliśmy, że coś ma 15 MPAL, a okazuje się, że ma 26 MPAL, to przeplanowanie jest konieczne.
kolej:
-bardzo duża liczba telefonów wybijająca z procesu planowania
-częste awarie trakcji, braki w dostawach prądu generujące konieczność szybkiej reakcji i wysłania z odsieczą lokomotywy spalinowej
- braki w ludziach maszynistach, ustawiaczach (wykorzystanie zasobów ludzkich do cna)
- priorytety w przewozów, które mogą rozsypać naszą dopiero co ułożone transportowe domino w jednej chwili
- prawo towarowych przewozów kolejowych ograniczające nas pod względem brutta, długości i obsad pociągów
- rozmyta odpowiedzialność, bardzo duża liczba osób w procesie, konieczność współpracy
Główne predyspozycje potrzebne do zawodu:
droga:
doskonała znajomość topografii, kodów pocztowych, specyfiki pracy załadowców/rozładowców, refleks, szybka decyzyjność, nieszablonowe rozwiązania (typu przeładunek poprzez huby partnerów, przerzucanie ładunków windą pomiędzy swoimi samochodami, rozpaletyzowanie towarów), odporność na stres.
kolej:
wiedza na temat specyfiki przewozów kolejowych, rozkładu torów, prac terminali. Zdolności grania w drużynie z innymi osobami uczestniczącymi w procesie w związku z rozmytą odpowiedzialnością i koniecznością współpracy z wieloma częściami naczyń połączonych kolejowego organizmu. Odporność na stres i duża wytrzymałość- praca zmianowa przez cały rok.
Podsumowując.
W drogówce wszystko dzieje się bardzo dynamicznie, więcej jest też do zapamiętania bieżących parametrów. Każda przesyłka stanowi oddzielny byt, którym musimy się troszczyć z osobna. Bez wyobraźni przestrzennej i dobrej pamięci kandydat do tej pracy nie ma czego szukać.
Na kolei więcej jest informacji specjalistycznych i zasad z którymi zgodny musi być przewóz. Jest też ogromna odpowiedzialność jedna osoba tak naprawdę ma w rękach ładunki rzędu 1200- 3200 MT. Trzeba mieć też doskonałe cechy przywódcze i interpersonalne. Praca zmianowa też jest tutaj niewątpliwym minusem.
Z powyższego tekstu wynika jednoznacznie, że praca planistów nie należy do łatwego sposobu na życie. Jest stresująca, wymagająca i wcale nie tak dobrze płatna, jak powinna być w mojej opinii za taką dużą odpowiedzialność. Oprócz dobrych umiejętności analitycznych i kreacji potrzebna niewątpliwie jest wyobraźnia. Jak mawiał Albert Einstein wyobraźnia ważniejsza jest od wiedzy, bowiem wiedza jest ograniczona. Zgodnie z tymi słowami pracują moi bohaterowie, ich wiedza niezbędna do pracy uzupełniona jest ogromną i nieskończoną wręcz wyobraźnią dzięki, której są jednymi z najważniejszych osób w ich przedsiębiorstwach.
Mateusz Burczyk
  Poprzednia  | 1 |str. 2|

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2020 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×