18 października 2017

Blogi » Hubert Szawaryński

Od dromadera do truckera

Od dromadera do truckera... krótka historia transportu drogowego
Zanim po drogach zaczęły się poruszać pierwsze pojazdy, ludzie rzadko podróżowali, a transport towarów na większe dystanse praktycznie nie funkcjonował. Wszystko zmieniło się wraz z odkryciem koła… O najważniejszych punktach w historii transportu drogowego piszę poniżej.

1. Dromader - pierwsza ciężarówka
Zanim człowiek oswoił zwierzęta, podróżował na własnych nogach, co zawężało mu możliwość przemieszczania się na dłuższe dystanse. Sytuacja odmieniła się, gdy ludzie zaczęli oswajać zwierzęta, a z czasem okrywać ich pociągową moc. Wówczas dzięki czworonogom, takim jak dromadery, koniec pociągowe, muły i lamy – transportowanie towarów do odległych zakątków, stało się nieco łatwiejsze. Do dziś przewóz towarów z pomocą wielbłądów to w niektórych krajach bardzo popularne rozwiązanie.


5 filmów dla kierowców ciężarówek

2. Koło – rewolucja w transporcie
Wynalezienie koła było kamieniem milowym dla rozwoju transportu, choć nie od razu, bo dopiero w ok. 100 lat po jego wynalezieniu. To wtedy zaczęto wykorzystywać koło do wspomagania konnych rydwanów wojennych, a  z czasem również do transportu ciężkich towarów.

3. Pierwszy samochód
Wraz z pojawieniem się pierwszego pojazdu z napędem silnikowym, transport zaczął nabierać rumieńców. Co prawda pierwszy samochód miał tylko 3 koła i nie był przystosowany do przewożenia ciężkich towarów – otworzył jednak przemysł na nowe możliwości. Kilkadziesiąt lat później powstała pierwsza taśma produkcyjna, która pozwoliła na masową produkcję samochodów.

4. W końcu ciężarówka!
Pierwsza ciężarówka powstała za sprawą Daimlera w 1896 roku i była przekształconą formą wozu konnego. Pojazd był zasilany dwucylindrowym silnikiem o mocy 4 KM, a jego prędkość maksymalna wynosiła zawrotne… 12km/h. Model nie zyskał uznania, sprowokował jednak prace  nad udoskonaleniem modelu. W efekcie po ok. 33 latach Daimler wyprodukował kolejny model ciężarówki – o bardziej zaawansowanej konstrukcji, większej ładowności z czterobiegową skrzynią biegów oraz wałem wzdłużnym, który napędzał tylne koła. Z czasem konstrukcja ciężarówki była jeszcze bardziej doskonalona, a ewolucja jej konstrukcji wciąż trwa.

Hubert Szawaryński HiT Transport
www.hittransport.pl

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×