26 września 2017

Blogi » Hubert Szawaryński

Podwyżki cen paliw a zagrożenia dla firm transportowych

Podwyżki cen paliw a zagrożenia dla firm transportowych

Na temat podwyżek cen paliw toczy się ostatnio zażarta dyskusja zarówno w kręgach politycznych, jak i w prywatnych rozmowach. Niewątpliwie wszystkie wzrosty cen paliw są zauważane przez kierowców podczas tankowania, jednak najdotkliwiej odczuwają je firmy transportowe, dla których koszt zakupu paliw to jeden z największych wydatków. Podniesienie cen nawet o kilka groszy na litrze może oznaczać dla firmy transportowej o kilkanaście tysięcy złotych wyższe wydatki każdego miesiąca. To budzi pewne obawy – nie tylko ze strony przedstawicieli firm transportowych.

Droższe paliwo – wyższe koszty transportu

Firmy transportowe obawiają się, że podwyżka ceny paliwa może bardzo silnie podnieść koszty realizowanych przez nie usług. Ich ceny mogą stopniowo wzrastać, co wiąże się z ryzykiem, że zainteresowanie nimi będzie spadało – przynajmniej do czasu ustabilizowania się cen. Podczas gdy duże, ogólnopolskie firmy raczej nie muszą obawiać się utraty klientów, ponieważ mogą być w swoich ofertach bardziej elastyczne, to niewielkie przedsiębiorstwa przewozowe mają powody do obaw. Planowane wprowadzenie wyższej opłaty paliwowej może znacznie spowolnić rozwój branży transportowej, która jak dotychczas dynamicznie pięła się w górę i generowała ok. 10% PKB.

Czy czeka nas podwyżka cen żywności?

Obawy pojawiają się także wśród konsumentów, którzy przewidują wzrost cen żywności i innych produktów codziennego użytku. Każdy z nich trafia do sklepów dzięki usługom transportowym, a jeśli ich ceny wzrosną, może to pociągnąć za sobą lawinowy wzrost cen wszystkich dóbr, z których korzystamy na co dzień. Możliwe jest także podniesienie cen transportu zbiorowego, nie wspominając już o tym, jak bardzo podrożeje poruszanie się prywatnymi samochodami.

Które argumenty zwyciężą?

Dyskusje w parlamencie na temat podwyżki opłaty paliwowej trwają. Argumenty pojawiają się zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Celem projektu jest bowiem znalezienie środków na poprawę stanu dróg, na której przecież zależy również kierowcom oraz transportowcom. Czy jest to jednak właściwy i jedyny możliwy sposób na osiągnięcie tego celu? Pozostaje mieć nadzieję, że głosy sprzeciwu także zostaną wzięte pod uwagę, a konsekwencje planowanych zmian dokładnie przeanalizowane, zanim zapadnie jakakolwiek decyzja.


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl




Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×