28 lipca 2017

Blogi » Hubert Szawaryński

Podwyżki cen paliw a zagrożenia dla firm transportowych

Podwyżki cen paliw a zagrożenia dla firm transportowych

Na temat podwyżek cen paliw toczy się ostatnio zażarta dyskusja zarówno w kręgach politycznych, jak i w prywatnych rozmowach. Niewątpliwie wszystkie wzrosty cen paliw są zauważane przez kierowców podczas tankowania, jednak najdotkliwiej odczuwają je firmy transportowe, dla których koszt zakupu paliw to jeden z największych wydatków. Podniesienie cen nawet o kilka groszy na litrze może oznaczać dla firmy transportowej o kilkanaście tysięcy złotych wyższe wydatki każdego miesiąca. To budzi pewne obawy – nie tylko ze strony przedstawicieli firm transportowych.

Droższe paliwo – wyższe koszty transportu

Firmy transportowe obawiają się, że podwyżka ceny paliwa może bardzo silnie podnieść koszty realizowanych przez nie usług. Ich ceny mogą stopniowo wzrastać, co wiąże się z ryzykiem, że zainteresowanie nimi będzie spadało – przynajmniej do czasu ustabilizowania się cen. Podczas gdy duże, ogólnopolskie firmy raczej nie muszą obawiać się utraty klientów, ponieważ mogą być w swoich ofertach bardziej elastyczne, to niewielkie przedsiębiorstwa przewozowe mają powody do obaw. Planowane wprowadzenie wyższej opłaty paliwowej może znacznie spowolnić rozwój branży transportowej, która jak dotychczas dynamicznie pięła się w górę i generowała ok. 10% PKB.

Czy czeka nas podwyżka cen żywności?

Obawy pojawiają się także wśród konsumentów, którzy przewidują wzrost cen żywności i innych produktów codziennego użytku. Każdy z nich trafia do sklepów dzięki usługom transportowym, a jeśli ich ceny wzrosną, może to pociągnąć za sobą lawinowy wzrost cen wszystkich dóbr, z których korzystamy na co dzień. Możliwe jest także podniesienie cen transportu zbiorowego, nie wspominając już o tym, jak bardzo podrożeje poruszanie się prywatnymi samochodami.

Które argumenty zwyciężą?

Dyskusje w parlamencie na temat podwyżki opłaty paliwowej trwają. Argumenty pojawiają się zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Celem projektu jest bowiem znalezienie środków na poprawę stanu dróg, na której przecież zależy również kierowcom oraz transportowcom. Czy jest to jednak właściwy i jedyny możliwy sposób na osiągnięcie tego celu? Pozostaje mieć nadzieję, że głosy sprzeciwu także zostaną wzięte pod uwagę, a konsekwencje planowanych zmian dokładnie przeanalizowane, zanim zapadnie jakakolwiek decyzja.


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl




Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×