16 grudnia 2017

Blogi » Hubert Szawaryński

Niepewna przyszłość zawodu kierowcy?

Niepewna przyszłość zawodu kierowcy?

Obecnie na polskim rynku brakuje kierowców zawodowych. Analitycy transportu mówią o deficycie liczonym w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy, a firmy transportowe intensywnie poszukują pracowników za granicą. Kiedy jednak zrobimy krok w tył i spojrzymy na branżę transportową z pewnego dystansu, to pojawi się pytanie: jaka przyszłość czeka zawód kierowcy? Czy za kilkadziesiąt lat zapotrzebowanie na wykwalifikowanych w tej dziedzinie pracowników wciąż będzie tak duże?




Autonomiczne ciężarówki – automat zastąpi człowieka?

Podstawą takich rozważań jest oczywiście nic innego jak postępująca technologia. Trwają prace nad autonomicznymi ciężarówkami, a udane eksperymenty z ich udziałem wykonywane zarówno w Europie, jak i w USA, pozwalają przypuszczać, że już w niedalekiej przyszłości mogą zastąpić pojazdy, które obecnie poruszają się po drogach.


Mówiąc najprościej, tego rodzaju pojazdy po prostu nie potrzebują kierowców. Nowoczesna technologia pozwala im na samodzielną jazdę: ruszanie, hamowanie, skręcanie, omijanie przeszkód, a nawet odszyfrowywanie znaków drogowych i dostosowywanie stylu jazdy do ich treści. Technologią tą interesuje się wiele światowych gigantów – wśród nich znajdziemy firmy takie jak MAN, Scania czy Volvo. Prace wspierane są także ze strony rządów, m.in. Wielkiej Brytanii czy Holandii.


Zgodnie z prognozami, największe koncerny motoryzacyjne mogą zacząć oferować autonomiczne ciężarówki już od 2025 roku. Czy w związku z tym zawód kierowcy będzie zagrożony? Wręcz przeciwnie – jest to odpowiedź na rosnący deficyt w tej profesji i sposób na to, by choć częściowo sprostać potrzebom branży transportowej. A te stale będą rosły, co do tego nie ma wątpliwości.


Małymi krokami ku przyszłości transportu

Nie należy spodziewać się, że autonomiczne ciężarówki z dnia na dzień zastąpią te obsługiwane przez kierowców. Przede wszystkim technologia wciąż nie jest na tyle dopracowana, by móc bez ryzyka wprowadzić ją do powszechnego użytku. Nie są do niej dostosowane drogi, systemy zarządzania, a przede wszystkim – przepisy prawne.


Zmiany będą następowały stopniowo. Pierwsze z nich możemy już obserwować: obecnie w Niemczech autonomiczne samochody mogą legalnie poruszać się po drogach, jednak w kabinie wciąż musi znajdować się kierowca odpowiedzialny za pracę pojazdu. W przyszłości zarówno technologia, jak i prawo wpłyną na upowszechnienie się tych nowoczesnych rozwiązań. Kierowcy jednak nie mają się na razie czym przejmować – przy obecnym tempie rozwoju branży nie zabraknie dla nich pracy przynajmniej przez kolejnych kilkadziesiąt lat.


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×