22 lipca 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

4 zasady kontaktu z klientem

4 zasady kontaktu z klientem

Obsługa klienta to prawdziwa sztuka, która wymaga cierpliwości, empatii, a przede wszystkim wybitnych zdolności komunikacyjnych. Niezależnie od tego, czy jest to branża transportowa, czy jakakolwiek inna branża, umiejętna obsługa klienta leży u podstaw sukcesu firmy. Jakie zasady powinny przyświecać osobom, które są odpowiedzialne za reprezentowanie firmy w kontaktach z klientami?



Transport przyszłości – 3 innowacje, które odmienią oblicze branży TSL


Bezwzględny szacunek

Odnoszenie się z szacunkiem do klienta to podstawa. Osobę, z którą się współpracuje, należy postawić na równi z sobą samym. Absolutnie niedopuszczalne jest traktowanie jej jako kogoś mniej inteligentnego czy niedoinformowanego. Dotyczy to zarówno nowo nawiązywanych relacji biznesowych, jak i tych, które już trwają. Współpraca oparta na wzajemnym szacunku jest dużo bardziej owocna i często długotrwała, a przede wszystkim przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca dla obu stron.


Zachowaj spokój

Jeśli podczas dyskusji na temat zleceń lub negocjacji warunków w grę zaczynają wchodzić emocje, należy je wyciszyć i za wszelką cenę zachować zimną krew. Relacje z klientami nie zawsze są łatwe, a gdy pojawiają się jakiekolwiek nieporozumienia, ciężko jest utrzymać emocje na wodzy. Jednak profesjonalizm osoby odpowiedzialnej za kontakt z klientem tego właśnie wymaga. Najważniejsze jest, by załagodzić sytuację, wyjaśnić wszystkie wątpliwości, znaleźć źródło nieporozumienia i sposób na to, jak je rozwiązać. W większości przypadków przy zachowaniu cierpliwości i spokoju da się to zrobić, osiągając zadowalające dla obu stron porozumienie.


Klient nie zawsze ma rację

Czy ciągłe przytakiwanie klientowi to dobra strategia? Odpowiedź brzmi: nie. Klient niestety nie zawsze ma rację, a niekiedy pozwolenie mu, by obstawał przy swoim, może wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku. Oczywiście zwłaszcza jemu samemu i jego firmie. Jeśli istnieje rozwiązanie, które będzie dla niego znacznie bardziej korzystne niż to, które sam zaproponował, należy mi je przedstawić. Trzeba to jednak zrobić w taki sposób, by nie poczuł się atakowany ani krytykowany. Gdy spokojnie, uprzejmie i przekonująco zaprezentuje się wszystkie wady i zalety danej propozycji, istnieje duża szansa, że klient na nią przystanie. Jeśli nie –  przynajmniej mamy czyste sumienie, bo zrobiliśmy wszystko, aby mu pomóc. Dyskusje na temat dostępnych rozwiązań, w przeciwieństwie do ciągłego przytakiwania, bywają bardzo owocne - pozwalają poznać potrzeby zleceniodawcy i bardzo często sprawiają, że relacje klient-usługodawca stają się bliższe.

X Polecamy artykuł:
Zaczyna brakować ryb

Przewiduj potrzeby

Warto stawiać się w sytuacji klienta, aby jak najlepiej zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania. W tym celu oczywiście ważne jest to, aby dowiedzieć się możliwie dużo na temat jego działalności, celów, ambicji. W ten sposób można nawiązać współpracę korzystną dla obu stron. Klient poczuje, że ma wsparcie w dążeniu do sukcesu, co wzmocni jego zaufanie i lojalność.


Hubert Szawaryński HIT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×