27 kwietnia 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

Mega-ciężarówki przyszłością transportu?

Mega-ciężarówki przyszłością transportu?

Mega-ciężarówki noszą wiele imion. Nazywane są także giga-ciężarówkami, gigalinerami, mega truckami, ecolinerami lub EuroCombai. Są to pojazdy o wyjątkowo dużych gabarytach, które są w stanie przetransportować znacznie więcej towaru niż standardowe samochody ciężarowe. Czy w takim razie mogą je niedługo zastąpić?

Gigalinery mają długość ponad 25 metrów i mogą ważyć nawet 60 ton. Oznacza to, że są znacznie większe od standardowych ciężarówek, a swoim rozmiarem i wagą dorównują samolotom Boeing 737-300. Z łatwością można sobie wyobrazić, jak duże ilości towarów mogą być jednorazowo przewiezione z użyciem tego ogromnego pojazdu.

Zwolennicy i przeciwnicy mega trucków

Zwolennicy wprowadzenia na drogi tych imponujących rozmiarami samochodów podkreślają, że mogą one znacznie usprawnić transport międzynarodowy. Zwiększone ładunki ograniczą ilość pojazdów poruszających się po drogach. Co więcej, spadnie ilość zużywanych paliw, zmniejszy się emisja spalin i spadną koszty przewozów. Procesami transportowymi będzie też łatwiej zarządzać, dzięki czemu wydajność i jakość usług transportowych będą stale wzrastały, a ich ceny – malały. To bardzo silne argumenty, które jednak starają się jednak obalić przeciwnicy gigalinerów.

Według tych ostatnich, powszechne wprowadzenie na europejskie drogi mega trucków przyniosłoby negatywne skutki zarówno ekologiczne, jak i finansowe. Podkreślają, że tak duże samochody stanowiłyby bardzo poważne obciążenie dla środowiska, a ponadto mogłyby zachęcać do rezygnacji z transportu kolejowego, co wpłynęłoby na wzrost natężenia ruchu drogowego. Zwracają też uwagę na konieczność dostosowania dróg, mostów, a nawet stacji paliw do potrzeb mega-ciężarówek, co wygenerowałoby ogromne koszty. Kwestie finansowe pojawiają się także w kontekście konieczności częstego remontowania dróg, które byłyby intensywniej eksploatowane. Dodatkowym argumentem jest bezpieczeństwo – wypadki z udziałem mega-ciężarówek byłyby niezwykle niebezpieczne dla osób poruszających się samochodami osobowymi.

Przyszłość giga-ciężarówek

Z pewnością i jedne, i drugie argumenty zasługują na uwagę i rozważenie, zanim ecolinery trafią do powszechnego użytku. Obecnie mogą się one poruszać jedynie po zatwierdzonych drogach, których łączna długość wynosi w Europie 11 600 km. Wciąż prowadzone są testy tych pojazdów. Europejskie firmy dysponują obecnie 160 giga-ciężarówkami, jednak możliwe, że nie wszystkie są jeszcze aktywnie wykorzystywane w transporcie. Czy wkrótce ilość dostosowanych do nich dróg się powiększy? Czy staną się codziennością w transporcie? Czy odmienią jego oblicze? Odpowiedzi na te pytania przyniesie przyszłość – choć pewnie jeszcze nie ta najbliższa.

Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×