24 czerwca 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

Nowe tachografy – dokładniejsza kontrola

Nowe tachografy – dokładniejsza kontrola

Tachografy nowego typu będą montowane w europejskich ciężarówkach już od połowy 2019 roku. Będą one umożliwiały znacznie dokładniejszą kontrolę pracy kierowców. Niektórzy z nich przyjmują zmiany z entuzjazmem, inni obawiają się zbyt dużej inwigilacji.


Funkcjonalności nowych tachografów

Nowe urządzenia będą automatycznie zapisywały lokalizację ciężarówek co trzy godziny. Będą rejestrowały miejsca, gdzie praca będzie rozpoczęta oraz zakończona, a kontrole będą możliwe zdalnie.


To jednak dopiero początek zmian w funkcjonalnościach tachografów. Jeszcze nowsza generacja tych urządzeń, która ma zostać wprowadzona w niedalekiej przyszłości, ma ułatwiać egzekwowanie płac minimalnych w krajach, w których realizowany jest transport. System będzie rozpoznawał przekroczenie granicy, dzięki czemu bez problemu będzie można sprawdzić, w jakim czasie kierowca przebywał na terenie danego państwa. Ta nowa funkcja tachografów pojawi się prawdopodobnie w 2020 roku. Tachografy planowane na rok 2019 trafiałyby zatem do montażu jedynie przez rok.


Nowe tachografy w starszych pojazdach

Urządzenia mają trafić nie tylko do nowych, ale także do starszych ciężarówek. Zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej, na montaż nowych tachografów przewoźnicy będą mieli jedynie dwa lata. Założenie jest takie, aby wszystkie europejskie ciężarówki mogły być kontrolowane według nowych wytycznych. Problem jednak polega na tym, że jest to inwestycja dość droga. Nowe urządzenie ma kosztować nawet 1300 euro, podczas gdy obecne tachografy kosztują nawet o połowę mniej.


Co na to kierowcy?

Nie wszyscy kierowcy są zachwyceni tym pomysłem. Z jednej strony dostrzegają szansę w postaci uczciwszego podejścia przewoźników do zatrudniania kierowców i wyznaczania norm pracy. Liczą na wyższe płace (zgodne z przepisami poszczególnych państwa europejskich) i mniejszą presję ze strony pracodawców. Jednak obawiają się zbyt dużej inwigilacji, co zmniejszyłoby komfort ich pracy i naraziło na dodatkowy stres w trasie.



Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×