19 grudnia 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

Jedzenie w trasie – porady dla kierowców zawodowych

Jedzenie w trasie – porady dla kierowców zawodowych

Spędzanie trzech tygodni w miesiącu w trasie to wyzwanie nie tylko dla psychiki, ale także dla organizmu. Aby nie podupaść na zdrowiu, zawodowi kierowcy muszą dbać o odpowiednią ilość ruchu, a także o właściwą dietę. Jedzenie w trasie jest jednak niełatwym tematem.

 

Żywienie się w przydrożnych knajpach jest nie tylko drogie, ale często także niezdrowe. Warto wiec zabierać ze sobą jak najwięcej zapasów. Najlepiej aby były to posiłki zbilansowane oraz aby jedzenie mogło zachować świeżość jak najdłużej. Dużo tych wymagań... Dlatego mamy kilka porad dla truckerów, którzy sprawę jedzenia traktują tak poważnie, jak na to zasługuje.

 

Zrób przemyślane zapasy

Właściwe wyposażenie się na czas trasy to podstawa. Nie chodzi jednak o zupki chińskie i gotowe dania ze sklepu, ponieważ nie dostarczą one tego, czego potrzebuje organizm kierowcy. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest poświęcenie odrobiny czasu na samodzielne przygotowanie potraw, które można zapakować w słoiki i szczelne pudełka. Aby jedzenie za szybko się nie znudziło, warto przygotować kilka różnych wariantów obiadu. Oprócz tego zapas wędlin, serów, przekąsek (naturalnie zdrowych) oraz wody. W świeże warzywa i owoce można zaopatrywać się po drodze.

 

Sprzęty niezbędne w trasie

Lodówka to podstawa, ale aby podgrzewać przechowywane w niej dania, trzeba też posiadać kuchenkę podróżną. Można zaopatrzyć się w butlę z gazem i nakręcany palnik lub w kuchenkę na kartusze. Ta druga opcja jest bardziej wskazana ze względu na pewne ograniczenia związane z przewożeniem butli gazowych w niektórych państwach. Ponadto warto kupić dobre naczynia i akcesoria, np. garnki i patelnie z odpinanymi rączkami, które znacznie łatwiej jest przechowywać.

 

Co jeść i pić?

Posiłki powinny nie tylko dostarczać energii i zabijać głód, ale przede wszystkim dawać organizmowi wszystko, czego potrzebuje: mikroelementy, witaminy, wodę, błonnik. Aby było i zdrowo, i praktycznie, na obiady mogą się składać rodzaju gulasze, zupy, sosy, potrawki, a do tego świeżo ugotowany ryż, kasza lub makaron oraz warzywa.

 

Taki zestaw może tworzyć zbilansowany, dodający energii posiłek. Wśród zapasów zabranych w trasę nie powinno zabraknąć także soków owocowych i warzywnych czy suszonych owoców i orzechów, które można traktować jako zdrową przekąskę. Bardzo ważne jest picie dużej ilości wody, a unikanie słodzonych napojów. Zamiast energetyków lepiej postawić na kawę lub mocną herbatę. Posiłki powinny być spożywane w miarę możliwości regularnie. Nie mogą też być zbyt duże – nadwaga jest niestety bardzo dużym zagrożeniem dla osób wykonujących zawód kierowcy, w którym mało jest ruchu, a dużo stresu.

 

Wizyta u dietetyka

Kierowcy, którzy mają problem z samodzielnym skomponowaniem posiłków, mogą zwrócić się o pomoc do dietetyka. Weźmie on pod uwagę charakter wykonywanej pracy oraz możliwości dotyczące przygotowywania i przechowywania posiłków. Pomoże w opracowaniu takiej diety, która dostarczy odpowiednie ilości składników odżywczych, pomoże uniknąć problemu z nadwagą i wysokim cholesterolem, a przy tym będzie zupełnie realna z punktu widzenia kierowcy pozostającego w trasie przez kilka tygodni.

 

Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×