21 września 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

Bezpieczeństwo w trasie – problem ze strzeżonymi parkingami

Bezpieczeństwo w trasie – problem ze strzeżonymi parkingami

Kierowca wybierający się w trasę jest odpowiedzialny nie tylko są bezpieczeństwo swoje własne, ale także powierzonego mu towaru oraz pojazdu, którego używa do jego przewożenia. To na jego barkach spoczywa ciężar zapewnienia sobie bezpiecznych warunków noclegowych, a samochodowi – postojowych. Niestety nie jest to łatwe, gdy pojawiają się surowe wymagania dotyczące godzin pracy. Tachograf wskazuje porę na odpoczynek, a w okolicy nie ma parkingu strzeżonego – takie sytuacje niestety bardzo często się zdarzają.




 

Zbyt mało parkingów strzeżonych w Europie

Problem zbyt małej ilości parkingów strzeżonych w pobliżu głównych tras transportowych w krajach europejskich jest poruszany przez przedstawicieli branży już od wielu lat. Stowarzyszenie Ochrony Aktywów Transportowych (TAPA) już od dawna prowadzi kampanię, której celem jest nakłonienie władz w Europie do rozbudowywania sieci strzeżonych parkingów przeznaczonych dla samochodów ciężarowych. Efekty są już widoczne – coraz więcej miejsc zyskuje lepsze zabezpieczenia oraz otrzymuje certyfikaty PSR (Parking Security Requirements). Jednak wciąż jest ich za mało, by spełnić potrzeby kierowców.

 

Parkowanie w miejscu niestrzeżonym a cięcie kosztów

Drugim problemem jest nawyk szukania najtańszych rozwiązań. Niekiedy to pracodawcy, a w innych przypadkach sami kierowcy decydują, że postój odbędzie się w miejscu niestrzeżonym, aby nie musieć płacić za parking. Ryzyko jest jednak bardzo duże - jeśli dojdzie do kradzieży towaru, straty mogą znacznie przewyższyć potencjalną oszczędność. Statystyki pokazują, że w rejonie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) w 2017 roku aż o 90% wzrosła liczba kradzieży ładunków z samochodów i naczep – a większość z tych pojazdów parkowała w miejscach bez odpowiednich zabezpieczeń.

 

Problem parkingów do rozwiązania

Problem bezpiecznego parkowania będzie powracał tak długo, jak długo będzie brakowało parkingów strzeżonych. Tych, zdaniem TAPA, mogłoby być w Europie znacznie więcej przy niewielkich nakładach finansowych – wystarczyłoby podwyższyć standard bezpieczeństwa w istniejących już miejscówkach, a sytuacja poprawiłaby się w ogromnym stopniu. Miejmy nadzieję, że częste poruszanie tematu przez środowisko transportowe wkrótce przyniesie pozytywne efekty, a  parkowanie nie będzie już problemem narażającym przewoźników na straty.

 

Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×