15 grudnia 2018

Blogi » Hubert Szawaryński

Jak nie zasnąć za kierownicą?

Jak nie zasnąć za kierownicą?6 sposobów na zmęczenie

Po kilku godzinach jednostajnej drogi kierowców bardzo często dopada znużenie. Brak koncentracji może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, a silne zmęczenie sprawia, że oczy same się zamykają...

Jeśli czujesz silną senność, nie ryzykuj – skorzystaj z jednego (lub kilku) poniższych sposobów, aby ją odgonić i właściwie zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych.


Jak poradzić sobie ze zmęczeniem w trasie?


Oto kilka sposobów na to, aby skutecznie pokonać senność:

1) Kilkunastominutowa drzemka. Jeśli możesz pozwolić sobie na krótki postój, zatrzymaj się i prześpij przez chwilę. Nawet kilkanaście minut snu pozwoli mózgowi się "zresetować" i da Ci tak potrzebną dawkę energii. Dzięki temu bez większych problemów powinieneś wytrzymać kolejne kilka godzin za kierownicą.

2) Spacer lub kilka ćwiczeń fizycznych. Inną opcją podczas postoju jest kilkunastominutowy spacer (zwłaszcza, gdy na zewnątrz jest chłodno – powietrze może skutecznie Cię orzeźwić) lub kilka ćwiczeń fizycznych – przysiadów, pompek, skrętów tułowia. Podniesiesz ciśnienie krwi i dotlenisz głowę, a to pomoże Ci odegnać senność.

3) Świeże powietrze. Gdy nie możesz zatrzymać się w trasie, otwórz przynajmniej okno i wpuść do kabiny trochę świeżego powietrza. Gdy na zewnątrz jest bardzo duszno, pomocne może być podkręcenie klimatyzacji – lekki chłód będzie działał na organizm orzeźwiająco.

4) Żywa, głośna muzyka. Włącz radio lub ustaw muzykę – zwiększ głośność i wybierz bardziej żywiołowe utwory. Sprytnym sposobem na pobudzenie organizmu jest włączenie muzyki, za którą nie przepadasz – nie pozwoli Ci się to zrelaksować i odpłynąć myślami. Mało przyjemny sposób, ale zwykle bardzo skuteczny.

5) Mocna kawa lub herbata. Unikaj napojów energetycznych, ponieważ nie są zdrowe, a pobudzają jedynie na chwilę. Jednak kawa (w rozsądnych ilościach), czarna bądź zielona herbata lub yerba mate sprawdzą się świetnie, gdy dopadnie Cię znużenie.

6) Solidny posiłek. Unikaj słodkich przekąsek – choć cukier doda Ci na chwilę energii, zaraz potem ogarnie Cię jeszcze większe znużenie, które może się okazać znacznie bardziej niebezpieczne. Stawiaj na zbilansowane, solidne posiłki. Koniecznie musi się w nich znajdować białko i tłuszcz, z których energia uwalniana jest dłużej.

Warto też pamiętać o tym, że skupienie potrzebne jest przez cały czas, gdy siedzi się za kierownicą. Nie można więc wyruszać w trasę, gdy jest się jeszcze bardzo zaspanym.

Nie należy też  pozwolić na utratę koncentracji na chwilę przed dotarciem do celu – to wtedy ma miejsce wiele wypadków, ponieważ kierowcy zaczynają już odbiegać myślami poza pracę.

Hubert Szawaryński HiT Transport
www.hittransport.pl

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×