24 listopada 2017

Edukacja » Edukacja

Branża transportowa potrzebuje młodych kierowców

Branża transportowa potrzebuje młodych kierowców

Rok szkolny 2017/2018 rozpoczęło wczoraj w całej Polsce 110 klas o profilu kierowca-mechanik.  To o 120% więcej niż rok wcześniej. Zainteresowanie młodych ludzi tym zawodem jest bardzo duże, podobnie zresztą jak i zapotrzebowanie na kierowców na polskim rynku. Szkoda jednak, że w publicznych szkołach wciąż nie ma możliwości zdobycia uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. To z pewnością bardzo wspomogłoby rozwój polskiej branży transportowej.


Kształcenie przyszłych kierowców

Profil kierowca-mechanik, który przywrócono do szkół w 2015 roku, cieszy się zainteresowaniem rosnącym w tempie geometrycznym. Potrzebę kształcenia młodych osób w tym kierunku dostrzeżono już kilka lat temu, gdy na polskim rynku pracy zaczęło brakować kierowców zawodowych. Problem polega na tym, że obecnie brakuje ich jeszcze więcej. Świadczą o tym chociażby statystyki GITD. Jak twierdzi Główny Inspektor Transportu Drogowego, Alvin Gajadhur, w 2013 roku Inspektorat wydał ok. 5 tysięcy upoważnień dla obywateli tzw. krajów trzecich do pracy na terenie Polski. W roku 2016 upoważnień tych wydano już 40 tysięcy, a do połowy sierpnia 2017 r. – kolejne 40 tysięcy. Firmy transportowe ratują się zatrudnianiem kierowców zza wschodniej granicy, ponieważ na naszym rodzimym rynku pracy brakuje osób z odpowiednimi uprawnieniami. A te niestety zdobyć jest bardzo trudno. Koszt zdobycia wszystkich kwalifikacji dla kierowców sięga nawet 12 tysięcy złotych. Dla młodych osób jest to często bariera nie do ominięcia.


Inwestycja w młode pokolenie kierowców

Sytuacje ratują niekiedy kursy prawa jazdy organizowane przez Urzędy Pracy i inne instytucje aktywizujące osoby bezrobotne. Budżet przeznaczony na ten cel jest jednak zdecydowanie zbyt niski, by zniwelować deficyt kierowców. Rozwiązaniem jest wprowadzenie takiego programu nauczania na profilu kierowca-mechanik, by kończący go uczniowie uzyskiwali prawo jazdy kategorii C, a nie tak jak obecnie – tylko B. Przedstawiciele branży transportowej podkreślają, że jest to inwestycja, która z pewnością przyniesie państwu korzyść. Już teraz z transportu drogowego do budżetu trafia 12 mld zł rocznie (z podatku od paliwa i akcyzy). Gdy branża zacznie się rozwijać bez ograniczeń, jakie obecnie stanowi niedobór kierowców, finansowe korzyści dla państwa będą rosły z każdym rokiem.


Branża transportowa czeka na nowe twarze

Profil kierowca-mechanik daje absolwentom nie tylko uprawnienia, ale także praktyczną wiedzę i umiejętności, np. dotyczące zachowywania się na drodze w bezpieczny sposób. Warto więc poszerzyć kwalifikacje, które daje ukończenie takiego profilu w szkole. Wykształceni, kompetentni kierowcy z uprawnieniami są tym, czego obecnie poszukują firmy transportowe w całej Polsce. Potencjał polskiej młodzieży jest natomiast ogromny – wystarczy dać jej szansę i otworzyć drogę do zdobycia zawodu przyszłościowego, praktycznego i dobrze płatnego. Miejmy nadzieję, że argumenty te przekonają rządzących, a w kolejnym roku pojawią się korzystne zarówno dla transportowców, jak i dla uczniów zmiany w systemie szkolnictwa.


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl


Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×