26 września 2017

Edukacja » Nowości wydawnicze

Truck & Van nr 3/2017

Truck & Van nr 3/2017W najnowszym wydaniu Truck & Van
W 2016 r. sprzedano w Polsce 1987 nowych autobusów o dmc powyżej 3,5 t, o 14% więcej niż przed rokiem. To najlepszy wynik w historii. Skokowy wzrost rejestracji miał miejsce w grudniu – 318 szt. Najwięcej rejestracji autobusów miało miejsce w ostatni miesiącu 2016 r. (w styczniu – 165 szt., w lutym – 110 szt., w marcu – 237 szt., w kwietniu – 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu – 158 szt., w lipcu 261 szt., w sierpniu – 128 szt., we wrześniu – 103 szt., w październiku – 102 szt. i w listopadzie – 133 szt.). Większość zamówień na tym rynku realizowana jest pod koniec roku.


Autobusy – napędy alternatywne
Autobusy są wdzięcznym obiektem zabiegów konstruktorów: dużo mogą pomieścić. Czy alternatywne układy napędowe rozgoszczą się w nich na dobre? Coraz to nowe miasta inwestują w autobusy elektryczne. Równocześnie pojawiają się w nich hybrydy w różnych wariantach oraz pojazdy gazowe. Urzeczywistnia się wizja „co chatka, to zagadka”: każdy może wybrać pojazd, którego układ napędowy jest najlepiej dopasowany do lokalnych warunków i dostępnych na miejscu źródeł energii. Co jednak w tej sytuacji z odsprzedażą autobusów używanych? A może rygor odpowiedzialnego korzystania z zasobów sprawi, że autobusy będą eksploatowane do „śmierci technicznej”?

Klimatyzacja i ogrzewanie
Systemy ogrzewania i klimatyzacji ewoluują wraz z rozwojem i wprowadzaniem nowych technologii. Zmieniają się zarówno materiały użyte do produkcji, jak i źródła zasilania, co stanowi odpowiedź na dążenia producentów pojazdów do uniezależnienia się od paliw ropopochodnych. Dąży się też do ujednolicenia metod montażu, a także ich uproszczenia poprzez tworzenie zabudowy modułowej. Współczesne autobusowe systemy grzewcze, z reguły bazujące na płynie, jako medium do rozprowadzania ciepła, służą do podgrzewania wnętrza pojazdu, odszraniania szyb, a także do wstępnego podgrzania silnika. Zaletą ogrzewania postojowego jest to, że znacznie zmniejsza ono obciążenie silnika w czasie rozruchu, a tym samym oszczędza także środowisko naturalne.

Przeszli na gaz
Debiut Stralisa NP zachęcił przedsiębiorców do stosowania gazu ziemnego w większym zakresie niż dotychczas. Gazowe Iveco dorównuje zasięgiem wersjom na olej napędowy, a jest bardziej ekologiczne i tańsze w eksploatacji. Iveco jest europejskim ekspertem od pojazdów gazowych. Od dawna ma w ofercie samochody dostawcze, ciężarowe i autobusy na sprężony gaz ziemny (CNG). W 2012 r. dołączył do nich Stralis LNG Natural Power zasilany skroplonym gazem (LNG), który zadebiutował wiosną na targach RAI w Amsterdamie. Najnowszy Stralis NP, zaprezentowany w czerwcu 2016 r., od początku był projektowany jako pojazd gazowy.

Taniej się nie da
Koszty paliwa stanowią dziś ok. 50% ogólnych kosztów transportu, powodując, że przewoźnicy szukają sposobów na ich obniżenie. Najczęściej inwestują w szkolenia dla kierowców i starają się redukować inne wydatki w firmie. Można też zastosować skuteczniejsze rozwiązanie: zainwestować w instalację LPG do silników Diesla i jeździć na tanim gazie.
Używane z dobrej ręki
Zmiany geopolityczne przełomu lat 80. i 90. spowodowały otwarcie wielu rynków europejskich uwolnionych z więzów „żelaznej kurtyny”. Nowe rynki zbytu, coraz większe obroty towarowe i większe zapotrzebowanie na usługi transportowe skutkowało powstaniem nowych firm transportowych oraz powiększeniem flot w już istniejących przedsiębiorstwach.

Więcej informacji na www.truck-van.pl.
Zachęcamy do darmowej prenumeraty elektronicznej.

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×