21 lipca 2017

Edukacja » Nowości wydawnicze

Truck & Van nr 3/2017

Truck & Van nr 3/2017W najnowszym wydaniu Truck & Van
W 2016 r. sprzedano w Polsce 1987 nowych autobusów o dmc powyżej 3,5 t, o 14% więcej niż przed rokiem. To najlepszy wynik w historii. Skokowy wzrost rejestracji miał miejsce w grudniu – 318 szt. Najwięcej rejestracji autobusów miało miejsce w ostatni miesiącu 2016 r. (w styczniu – 165 szt., w lutym – 110 szt., w marcu – 237 szt., w kwietniu – 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu – 158 szt., w lipcu 261 szt., w sierpniu – 128 szt., we wrześniu – 103 szt., w październiku – 102 szt. i w listopadzie – 133 szt.). Większość zamówień na tym rynku realizowana jest pod koniec roku.


Autobusy – napędy alternatywne
Autobusy są wdzięcznym obiektem zabiegów konstruktorów: dużo mogą pomieścić. Czy alternatywne układy napędowe rozgoszczą się w nich na dobre? Coraz to nowe miasta inwestują w autobusy elektryczne. Równocześnie pojawiają się w nich hybrydy w różnych wariantach oraz pojazdy gazowe. Urzeczywistnia się wizja „co chatka, to zagadka”: każdy może wybrać pojazd, którego układ napędowy jest najlepiej dopasowany do lokalnych warunków i dostępnych na miejscu źródeł energii. Co jednak w tej sytuacji z odsprzedażą autobusów używanych? A może rygor odpowiedzialnego korzystania z zasobów sprawi, że autobusy będą eksploatowane do „śmierci technicznej”?

Klimatyzacja i ogrzewanie
Systemy ogrzewania i klimatyzacji ewoluują wraz z rozwojem i wprowadzaniem nowych technologii. Zmieniają się zarówno materiały użyte do produkcji, jak i źródła zasilania, co stanowi odpowiedź na dążenia producentów pojazdów do uniezależnienia się od paliw ropopochodnych. Dąży się też do ujednolicenia metod montażu, a także ich uproszczenia poprzez tworzenie zabudowy modułowej. Współczesne autobusowe systemy grzewcze, z reguły bazujące na płynie, jako medium do rozprowadzania ciepła, służą do podgrzewania wnętrza pojazdu, odszraniania szyb, a także do wstępnego podgrzania silnika. Zaletą ogrzewania postojowego jest to, że znacznie zmniejsza ono obciążenie silnika w czasie rozruchu, a tym samym oszczędza także środowisko naturalne.

Przeszli na gaz
Debiut Stralisa NP zachęcił przedsiębiorców do stosowania gazu ziemnego w większym zakresie niż dotychczas. Gazowe Iveco dorównuje zasięgiem wersjom na olej napędowy, a jest bardziej ekologiczne i tańsze w eksploatacji. Iveco jest europejskim ekspertem od pojazdów gazowych. Od dawna ma w ofercie samochody dostawcze, ciężarowe i autobusy na sprężony gaz ziemny (CNG). W 2012 r. dołączył do nich Stralis LNG Natural Power zasilany skroplonym gazem (LNG), który zadebiutował wiosną na targach RAI w Amsterdamie. Najnowszy Stralis NP, zaprezentowany w czerwcu 2016 r., od początku był projektowany jako pojazd gazowy.

Taniej się nie da
Koszty paliwa stanowią dziś ok. 50% ogólnych kosztów transportu, powodując, że przewoźnicy szukają sposobów na ich obniżenie. Najczęściej inwestują w szkolenia dla kierowców i starają się redukować inne wydatki w firmie. Można też zastosować skuteczniejsze rozwiązanie: zainwestować w instalację LPG do silników Diesla i jeździć na tanim gazie.
Używane z dobrej ręki
Zmiany geopolityczne przełomu lat 80. i 90. spowodowały otwarcie wielu rynków europejskich uwolnionych z więzów „żelaznej kurtyny”. Nowe rynki zbytu, coraz większe obroty towarowe i większe zapotrzebowanie na usługi transportowe skutkowało powstaniem nowych firm transportowych oraz powiększeniem flot w już istniejących przedsiębiorstwach.

Więcej informacji na www.truck-van.pl.
Zachęcamy do darmowej prenumeraty elektronicznej.

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×