Niedziela, 30 kwietnia 2017     Imieniny: Balladyny, Lilli, Mariana» Dodaj ogłoszenie o pracę» Dodaj firmę do katalogu
FORUM Dodaj nowy temat

Historia silników zaburtowych do z lat powojennych produkowanych w Bydgoszczy.
18.02.201714:42
Mariusz Krajczewski
Silnik zaburtowy ? ?NIESOB? konstruktor inż. Henryk Niesobski Historia tych silników sięga lat 50-tych. To właśnie wtedy w Bydgoszczy, młody i nikomu nieznany inż. Henryk Niesobski, zapalony motorowodniak, podjął próbę konstrukcji i budowy silnika przyczepnego do łodzi motorowej. Na tamte czasy było to duże wyzwanie nie tylko technologiczne, ale przede wszystkim materiałowe. Produkcji tych silników podjęła się Spółdzielnia Pracy ?Moto ? Stal? w Bydgoszczy, której kierownikiem i szefem był inż. Niesobski. W latach późniejszych produkcję przejęły Warszawskie Zakłady Przemysłu Sportowego ? Wytwórnia Silników w Bydgoszczy. Bydgoskie ?NIESOBY? sprawdziły się w wyprawie naukowej na Spicbergen. Produkowane były w różnych modelach i odmianach: ? ŁT ? 125 ? silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, poj 125 cm?, moc 6 KM, tylko do łodzi turystycznych; ? ŁT ? 125 W ? silnik wyłącznie do wyścigów motorowodnych; ? ŁR - 125 K - silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, poj 125 cm?, moc 6 KM, tylko do łodzi roboczych; ? ŁR ? 125 D - silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, poj 125 cm?, moc 6 KM, z długą kolumną, tylko do łodzi rybackich o wysokich burtach, używany na wodach przybrzeżnych i zalewowych; ? ŁT ? 250 ? silnik dwusuwowy, dwucylindrowy, poj 250 cm?, moc 12 KM; ? ŁT ? 500 ? silnik dwusuwowy, czterocylindrowy, poj 500 cm?, moc 25 KM, był to silnik prototypowy. W okresie produkcji ?NIESOBÓW? w latach 1956 ? 1962 wyprodukowano: ? ŁT 125 ? 6000 sztuk ? ŁR 125 K ? 2500 sztuk ? ŁR 125 D ? 1500 sztuk ? ŁT 500 ? 5 sztuk Rok 1960 był dużym wyróżnieniem dla konstruktora i wytwórni bydgoskiej, którą odwiedził syn niemieckiego konstruktora silników ? Riter König. Najbardziej popularnym silnikiem był model ŁT 125, użytkowany przez rzeszę turystów motorowodnych w całym kraju. Należy tu nadmienić, że inż. H. Niesobski opatentował swój silnik, dowodem tego jest Patent na Wynalazek z dnia 28 maja 1960 roku o numerze 43670. Popularny Pan ?NIESOB? to nie tylko silniki przyczepne ŁT. Z historią Wytwórni Silników w Bydgoszczy jest związana mało dziś znana historia silnika kajakowego ?MEWA?, popularnego ?poznaniaka?, późniejsza nazwa ?WARTA?. Po zaprzestaniu produkcji silników w Poznaniu wg. konstrukcji Macherka (silnik o nazwie przedwojennej SM), został on odtworzony w roku 1962 przy pomocy inż. Niesobskiego w Bydgoszczy w zakładach przy ulicy Jasnej, tam gdzie produkowano popularne ?NIESOBY?. Nazwano go ?WARTA? S ? 08. Dane techniczne : silnik, dwusuwowy, jednocylindrowy, poj 123 cm?, moc 3,5 KM, silnik kajakowy, popularny ?boczniak?. Na tym kończy się historia silników produkowanych w Bydgoszczy, w okresie powojennym.
 
Dodaj komentarz (rozwiń)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Spedycje.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
 
 
 

 Najczęściej komentowane

SONDA

Jak oceniasz sytuację w swojej Firmie?