19 sierpnia 2017

Konfitury » Czy wiesz, że...

Od dromadera do truckera

Od dromadera do truckera... krótka historia transportu drogowego
Zanim po drogach zaczęły się poruszać pierwsze pojazdy, ludzie rzadko podróżowali, a transport towarów na większe dystanse praktycznie nie funkcjonował. Wszystko zmieniło się wraz z odkryciem koła… O najważniejszych punktach w historii transportu drogowego piszę poniżej.

1. Dromader - pierwsza ciężarówka
Zanim człowiek oswoił zwierzęta, podróżował na własnych nogach, co zawężało mu możliwość przemieszczania się na dłuższe dystanse. Sytuacja odmieniła się, gdy ludzie zaczęli oswajać zwierzęta, a z czasem okrywać ich pociągową moc. Wówczas dzięki czworonogom, takim jak dromadery, koniec pociągowe, muły i lamy – transportowanie towarów do odległych zakątków, stało się nieco łatwiejsze. Do dziś przewóz towarów z pomocą wielbłądów to w niektórych krajach bardzo popularne rozwiązanie.


5 filmów dla kierowców ciężarówek

2. Koło – rewolucja w transporcie
Wynalezienie koła było kamieniem milowym dla rozwoju transportu, choć nie od razu, bo dopiero w ok. 100 lat po jego wynalezieniu. To wtedy zaczęto wykorzystywać koło do wspomagania konnych rydwanów wojennych, a  z czasem również do transportu ciężkich towarów.

3. Pierwszy samochód
Wraz z pojawieniem się pierwszego pojazdu z napędem silnikowym, transport zaczął nabierać rumieńców. Co prawda pierwszy samochód miał tylko 3 koła i nie był przystosowany do przewożenia ciężkich towarów – otworzył jednak przemysł na nowe możliwości. Kilkadziesiąt lat później powstała pierwsza taśma produkcyjna, która pozwoliła na masową produkcję samochodów.

4. W końcu ciężarówka!
Pierwsza ciężarówka powstała za sprawą Daimlera w 1896 roku i była przekształconą formą wozu konnego. Pojazd był zasilany dwucylindrowym silnikiem o mocy 4 KM, a jego prędkość maksymalna wynosiła zawrotne… 12km/h. Model nie zyskał uznania, sprowokował jednak prace  nad udoskonaleniem modelu. W efekcie po ok. 33 latach Daimler wyprodukował kolejny model ciężarówki – o bardziej zaawansowanej konstrukcji, większej ładowności z czterobiegową skrzynią biegów oraz wałem wzdłużnym, który napędzał tylne koła. Z czasem konstrukcja ciężarówki była jeszcze bardziej doskonalona, a ewolucja jej konstrukcji wciąż trwa.

Hubert Szawaryński HiT Transport
www.hittransport.pl

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×