24 lipca 2017

Konfitury » Ludzie, pasje i ich opowieści

Maszynista KM buduje na podwórku skansen kolejowy

Maszynista KM buduje na podwórku skansen kolejowyLudzie, pasje i ich opowieści
Mateusz od dziecka interesował się koleją – robił makiety, kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ po torach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru. Teraz Mateusz uratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony. Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy.
Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich, postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowości Dalekie – Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiast zakończyła funkcjonowanie około roku 1960.


Kurier Franciszek

Razem z tatą, długoletnim pracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkich kolejowych standardów, postawili prawdziwy semafor i rozpoczęli starania o lokomotywę.
W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogli m.in.: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwa mazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, którzy wystawili odpowiednie rekomendacje. Pomagali także znajomi pracownicy z różnych spółek kolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, które Mateusz również szybko uzyskał.


- Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein & Koppelor z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowóz posiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzeba będzie dorobić nowe – opowiada Mateusz. - Dołączę do niego 2 wagony, które zrobię własnoręcznie z pomocą taty. Jeden będzie wykonany na wzór platformy do przewozu drzewa – właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości. Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżali co niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, że wykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat – mówi Mateusz.



Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje już czwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zaczął w sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, a całe życie – buduje makiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz na własnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkę wąskotorową, nazywaną Koleją Leśną Dalekie.

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×