24 października 2018

Konfitury » Z notatnika aspiranta

Plaga przeładowanych „dostawczaków” – intensywne kontrole na Lubelszczyźnie

Plaga przeładowanych „dostawczaków” – intensywne kontrole na LubelszczyźnieNa blisko 100 skontrolowanych pojazdów, 60 było przeładowanych. To wynik akcji ważenia „dostawczaków" przeprowadzonej w województwie lubelskim przez ITD i policję.

Lubelscy inspektorzy ITD razem z policjantami z komendy wojewódzkiej i z komend powiatowych przeprowadzili w poniedziałek, 6 sierpnia kontrole ważenia pojazdów dostawczych. Akcję przeprowadzono równolegle w siedmiu punktach województwa lubelskiego. Wyniki? Nie napawają optymizmem.


Na blisko 100 skontrolowanych pojazdów, 60 było przeważonych. Kierujący otrzymali w sumie 65 mandatów karnych. Zatrzymano 17 dowodów rejestracyjnych.

Jazda przeciążonymi pojazdami jest jednym z najczęstszych naruszeń odnotowanych przez ITD. Ze statystyk Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie wynika, że w ubiegłym roku aż 87% skontrolowanych pojazdów było przeładowanych. Tegoroczny rekordzista przekroczył normy ładowności o 800% -  zamiast wymaganych 3500 kg ważył 8100 kg.

Warto podkreślić, że przeciążone pojazdy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje znaczne wydłużenie drogi hamowania, zwiększa ryzyko utraty stateczności pojazdu podczas wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Ma także istotny wpływ na prawidłowe działanie układu kierowniczego, zawieszenia, ogumienia i powoduje znaczące zwiększenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

To nie jedyny, negatywny skutek. Przeciążanie pojazdów dostawczych stanowi nieuczciwą konkurencję dla legalnych, licencjonowanych przewoźników wykonujących przewozy drogowe pojazdkami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3500 kg.

Inspektorzy zwracają też uwagę na coraz powszechniejsze, nielegalne zaniżanie masy własnej pojazdów dostawczych. W trakcie poniedziałkowej akcji, po zważeniu jednego z samochodów dostawczych okazało się, że jego faktyczna ładowność wynosi zaledwie ok. 100 kg i to pod warunkiem, że kierowca nie zabierze pasażera.

ITD radzi, aby przed zakupem pojazd został zważony bez ładunku, ale z pełnym zbiornikiem paliwa i kierowcą. Umożliwi to określenie wielkości ładunku, który będzie można przewozić konkretnym pojazdem.

Lubelscy inspektorzy ITD zapowiadają kolejne wzmożone kontrole.
źr. GITD

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×