23 lutego 2018

Logistyka » Logistyka

Optymalizacja logistyki dzięki kontenerom

Optymalizacja logistyki dzięki konteneromTransport kontenerowy zyskuje w Polsce coraz większa popularność, co znajduje potwierdzenie w liczbach. Przykładowo, port DCT w Gdańsku przeładował 650 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) w 2011 roku, czyli o ponad 200 tys. TEU więcej niż w roku 2010.
Wynika to m.in. z zalet stosowania kontenerów: możliwości transportu wszystkich rodzajów towarów – w tym wymagających – zarówno w ruchu transgranicznym (morskim), jak i śródlądowym (drogowym), przy jednoczesnym zachowaniu prostoty przeładunku jednostek. Operatorzy spodziewają się, że efektywność kosztowa i prostota wykorzystania będą dalej stymulować rozwój rynku transportu kontenerowego.


Koleją, czy ciężarówką?

Transport kontenerowy umożliwia przemieszczanie towarów zarówno wielkogabarytowych, jak i drobnicy na duże odległości. Dodatkowym atutem jest tu redukcja kosztów transportu. Na oszczędność wpływa tu efekt skali: kontenery do transportu morskiego mają znaczną pojemność (nawet ponad 55m3), można wiec przewieźć pokaźną ilość towaru podczas jednego frachtu, a tym samym koszty transportu rozkładają się na duży wolumen zamówienia.
Dodatkową zaletą tego rodzaju transportu jest możliwość przewiezienia całego ładunku w głąb kraju bez potrzeby rozładowywania kontenerów. Do tego celu służą specjalne – przygotowane do przewozu całych kontenerów – ciężarówki i pociągi. Taką flotą dysponuje m.in. Balticon, który obsługuje ruch kontenerowy we wszystkich polskich portach (Gdańsk, Gdynia, Szczecin), zapewniając jednocześnie obsługę depot (przeładunek, serwis oraz składowanie) oraz transport lądowy (samochodowy i kolejowy).
Platformy kontenerowe przystosowane są także do przewozu towarów wielkogabarytowych, np. samochodów, dużych maszyn przemysłowych oraz ich elementów. Kontenery są uniwersalne nie tylko pod względem wielkości przewożonego towaru. Znajdują zastosowanie w transporcie różnych grup produktów. Kontenery można na przykład przystosować do transportu materiałów sypkich – w warsztatach Balticon montowane są pojemniki typu linerberg, dzięki którym w kontenerach można przewozić zboża czy sypkie surowce. Ponadto, dostępne są również cysterny umożliwiające przewóz ładunków płynnych.
Transport drogowy w Polsce – branża z problemami

Bardzo istotna jest możliwość transportu żywności i towarów nietrwałych w specjalistycznych kontenerach chłodniczych. Sprawdzają się one przez cały rok, gdyż nowoczesne agregaty zdolne są utrzymać temperaturę od -30°C do +30°C, pozwalają zmrozić lub odpowiednio schłodzić dany towar, w zależności od pory roku i potrzeb. Te wyspecjalizowane jednostki znacznie ułatwiają przewożenie – nawet na bardzo duże odległości – żywności, leków i innych tzw. „towarów wymagających”.
Jak wskazują powyższe przykłady, transport kontenerowy jest bardzo uniwersalnym rozwiązaniem zarówno dla dużych, jak i średnich firm – operujących bardzo zróżnicowanym rodzajem asortymentu.
Kluczowe w wyborze właściwego operatora – w celu optymalizacji kosztów i procesów logistycznych w firmie – jest znalezienie oferty zapewniającej obsługę wszystkich elementów łańcucha logistycznego. Na takie zapotrzebowanie odpowiada Balticon. Spółka oferuje swoim klientom pełen zakres usług od wynajmu, dzierżawy i sprzedaży właściwego typu kontenera przez depot, serwis jednostek, aż do transportu w miejsce przeznaczenia.

Tomasz Szmid
prezes zarządu Balticon SA

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×