26 września 2017

Logistyka » Logistyka

Logistyka a branża spożywcza – dodatkowe usługi zacieśniają relacje

Logistyka a branża spożywcza – dodatkowe usługi zacieśniają relacje

W związku z dynamicznym rozwojem rynku FMCG, coraz mocniejszym udziałem dyskontów w tym rynku i rosnącym zróżnicowaniem produktów poprzez marki, w tym marki własne dyskontów, logistyka w branży spożywczej przechodzi w ostatnich latach spore zmiany. Składowanie towaru i transport nie są już jedynymi usługami logistycznymi, które leżą w głównych obszarach zainteresowań producentów. Coraz ważniejsze stają się aktualnie dla producentów i firm handlowych dostarczających towary FMCG usługi dodatkowe, typowe i mniej typowe operacje przygotowania towaru poprzedzające dostawy do sieci sprzedaży, które stale się rozbudowują.

W sytuacji, w której firma korzysta już z magazynów zewnętrznych, to włączenie usług dodanych daje możliwość jeszcze lepszego usprawnienia procesu logistycznego. Branża TSL odpowiadając na potrzeby rynku spożywczego w zdecydowanym stopniu zwiększyła swoją ofertę, postawiliśmy na usługi dedykowane producentom i firmom handlowym z branży FMCG. Zdajemy sobie sprawę, że w związku ze zwiększającą się ilością rodzajów asortymentu i marek dostępnych na rynku znajdują się oni w trudnej sytuacji. Działać należy elastycznie, tak żeby odpowiadać na pojawiające się potrzeby, które pozwolą im wzmocnić pozycję na rynku – mówi Maciej Winiarski z KMC – Services, wskazując główne usługi dodatkowe, jakie oferują firmy logistyczne, które przybliżamy poniżej.

Jednym z najczęściej wybieranych udogodnień jest usługa co-packingu, którą można dostosować w zależności od specyfiki produktu wybierając jedną poniższych opcji, bądź obie:

- pakowanie – do magazynów z linii produkcyjnych trafiać mogą gotowe produkty w opakowaniach zbiorczych, które na miejscu przepakowywane są do opakowań docelowych.

- konfekcjonowanie – istnieje też możliwość dostarczania do magazynów produktów w opakowaniach docelowych, z których tworzone są zestawy promocyjne, a nawet całościowe ekspozycje, z odpowiednio ułożonymi produktami.

Procesem który można przekazać zewnętrznej firmie logistycznej, co pozwoli na optymalizację czasu pracy zespołów i możliwość skupienia uwagi na rozwoju obszarów odpowiadających za podstawowe przewagi konkurencyjne, tzw. core competences, jest także kompleksowa obsługa zwrotów. To ważny i często uciążliwy dla producenta proces, wpływający nawet na takie obszary jak wizerunek marki. Problemy z reklamacjami są częstym powodem kryzysów wybuchających u producentów, zarówno tych w relacjach z dystrybutorami, jak i tych w zakresie wizerunku w oczach klientów docelowych. Firma logistyczna może w całości zająć się przyjmowaniem i kontrolowaniem produktów przeterminowanych i uszkodzonych, a także weryfikacją zasadności zwrotów zgodnie z wytycznymi producenta i warunkami umów z odbiorcami.

Warto też wziąć pod uwagę możliwość korzystania z usługi magazynów zasilających produkcję. Przechowuje się w nich surowce i opakowania dostarczane przez outsourcera bezpośrednio na linię produkcyjną, zgodnie z zaplanowanymi terminami dostaw. Jednym z takich instrumentów jest formuła VMI, według której producent generuje zamówienie dla klienta, zgodnie z jego potrzebami, na podstawie danych otrzymanych od odbiorcy. W ten sposób można w zdecydowanym stopniu ograniczyć powierzchnię produkcyjną i optymalnie wykorzystać ją na procesy przetwórcze, oszczędzając na powierzchni magazynowej poprzez przeniesienie jej na zewnątrz.

Wśród innych świadczonych przez firmy logistyczne usług dodatkowych warto wyróżnić także systemy pobierania i oceny próbek laboratoryjnych, tworzenie śluz higienicznych czy wydzielanie bezpiecznych stref magazynowych, gwarantujących skuteczną separację towaru od styczności ze składnikami niepożądanymi, co jest szczególnie ważne np. w przypadku żywności bezglutenowej bądź konieczności oddzielenia jej od alergenów.

Zwiększająca się oferta firm logistycznych i „szycie usług na miarę” potrzeb klientów FMCG, wpłynie zdecydowanie pozytywnie na zmiany zarówno w jednej jak i drugiej branży. Dla producentów i firm handlowych będzie to oznaczać duże ułatwienia, które pozwolą na stabilizację pozycji na rynku, z kolei dla logistyki będą to kolejne obszary pozwalające na pozyskiwanie nowych klientów i rozwój firm. Możliwość przekazania skomplikowanych procesów i czynności operatorowi logistycznemu powoduje, że fabryki przeznaczają coraz więcej miejsca na produkcję, a tym samym zwiększają swoją wydajność. Takie usługi dedykowane poprawiają elastyczność producentów, jak i firm handlowych, na potrzeby swoich klientów, dzięki nim producenci mogą szybciej reagować na zamówienie oraz mają większą możliwość tworzenia nowych kombinacji produktów - dodaje Maciej Winiarski z KMC – Services.

Sylwia Mańkowska



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×