20 czerwca 2018

Logistyka » Logistyka

Cyfrowa transformacja rynku transportowego - jak nowoczesne technologie zmieniają​​ branżę?

Cyfrowa transformacja rynku transportowego - jak nowoczesne technologie zmieniają​​ branżę?

Branża transportowa stoi przed ogromnym wyzwaniem - dostosowaniem się do błyskawicznie zmieniającego się pod wpływem technologii rynku. Świadomi ​zmian​​ zaadoptują​​ się ​​do ​​nowych ​​warunków,​​ reszta ​​zostanie​ w​ tyle​.​ Ale ​​tylko ​​ci​ ​najbardziej​​ innowacyjni​​ będą​​ narzucać​​ innym ​​trendy​ oraz decydować​​ o​​przyszłości ​​logistyki​.


Cyfryzacja i digitalizacja sektora transportowego jest szeroko omawiana od czasów wdrożenia pierwszych rozwiązań informatycznych w latach 90. Mało kto wtedy mógł przypuszczać, że stoimy u progu kolejnej rewolucji przemysłowej. Obecnie ci, którzy twierdzą, że za kilka lat nadal będziemy polegać w użytku na dokumentach papierowych, należą do mniejszości.


 

Podczas ostatniej ​​edycji​​ konferencji ​​Forum​​ Menedżerów ​​Logistyki, ​​jednego​ z wiodących wydarzeń branży TSL (transport, spedycja, logistyka), słowa-klucze jak “innowacje”, “big data”, “Internet Rzeczy” wielokrotnie padały podczas prezentacji ekspertów, począwszy od wykładów poświęconych sztucznej inteligencji w magazynowych systemach informatycznych, skończywszy na nagraniach robotów dostarczających towary. A jedno nazwisko nie schodziło z ust prelegentów. Mowa oczywiście o Elonie Musku, wizjonerze i przedsiębiorcy, który ma wkrótce światu zaprezentować pierwszą elektryczną ciężarówkę z funkcją autopilota.


Podobne inicjatywy rodzą pytanie: czy przyszłość branży transportowej stoi pod znakiem autonomicznych maszyn? Wystarczy przywołać poczynania producentów pokroju MAN, Scanii czy Volvo, którzy inwestują w testy pojazdów ciężarowych zdolnych przewozić towary bez udziału kierowcy. W ubiegłym roku należący do Ubera startup Otto dokonał pierwszego w historii transportu towaru z wykorzystaniem autonomicznej ciężarówki. Pojazd naszpikowany czujnikami ruchu, radarami i kamerami przejechał​ ponad​​ 190​​ kilometrowy ​​odcinek ​​na​​autostradzie,​​ natomiast​ w mieście prowadził go już obecny cały czas w kabinie kierowca. Tego typu testy przybliżają do urzeczywistnienia wizję, w której inteligentne pojazdy poruszają się po drogach, zatrzymując się tylko po to, by załadować lub rozładować towar. Takie rozwiązanie byłoby odpowiedzią na jeden z głównych problemów trapiących sektor transportu, czyli niedobór kierowców. Jednak zanim dojdzie do wdrożenia autonomicznych pojazdów ​na ​​masową ​​skalę,​​ muszą​​ pojawić ​​się​​ zmiany ​​legislacyjne ​​-​ a znając realia rygorystycznych procedur i standardów, z jakimi mierzą się​ przewoźnicy​​ drogowi ​​w ​​Polsce ​​i​​ w ​​Europie, ​​należy ​​uzbroić​​ się​ w​ cierpliwość​.


Na szczęście robotyzacja znajduje swoje zastosowanie nie tylko na drogach, ale także i w przestrzeni powietrznej. DHL w swoim raporcie zatytułowanym DHL Logistics Trend Radar wymienił zdalnie sterowane czy nawet ​autonomiczne​​ pojazdy​​ latające​​ jako ​​jeden ​​z ​​kluczowych ​​trendów​ w logistyce. Drony, zwane Parcelcopterami, są zdolne do transportowania paczek ważących do 2 kilogramów na odległość nawet do 8 kilometrów - obecnie stosowane są do doręczania przesyłek w trudno dostępne miejsca jak szczyty gór czy wyspy. Konkurencyjna firma UPS również testuje własne drony, które startują z dachów specjalnie przystosowanych do tego samochodów kurierskich. W niedalekiej przyszłości, jeden kurier mający pod ręką zestaw latających maszyn, będzie w stanie dostarczyć kilkanaście ​paczek ​​równocześnie ​​na​​ terenie​​ dzielnicy​​ czy ​​wsi​.


Jak na rynku, w którym coraz większą rolę będą pełnić roboty, zautomatyzowane procesy i systemy powiązanych ze sobą urządzeń, może​ odnaleźć​​ się ​​zwykły ​​pracownik?​​ Przede​​ wszystkim​​ trzeba​​ się​​ liczyć​ z tym, że rynek pracy ulegnie całkowitemu przeobrażeniu: zniknie tysiące stanowisk pracy, za to pojawi się popyt na nowe zawody pokroju operatora dronów czy analityka danych. Pracodawcy będą musieli zmierzyć się z wyzwaniem przygotowania swoich podwładnych do zdobycia nowych umiejętności czy nawet przekwalifikowania się lub przebranżowania. Kompetencje cyfrowe oraz znajomość nowych technologii stają się takim wymogiem, jak obecnie prowadzenie pojazdów czy korzystanie z komputera. Jeśli rynek transportowy ma być w pełni przygotowany na transformacje wywołaną czwarta rewolucją przemysłową, musi w pierwszej kolejności dostosować do tego właśnie ludzi.



Bogna Wojciechowska


Artykuł oryginalnie ukazał się w raporcie “Transport Spedycja Logistyka” Gazety Finansowej.




Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×