22 października 2018

Logistyka » Logistyka

Ten prototyp autonomicznej ciężarówki nie ma miejsca dla kierowcy

Ten prototyp autonomicznej ciężarówki nie ma miejsca dla kierowcy

Wielu ekspertów wierzy, że pierwszy sektor, który wprowadzi autonomiczne pojazdy do powszechnego użytku to będzie transport drogowy. Samosterujące ciężarówki przewożące towar na długich trasach na autostradzie potencjalnie mogą się lepiej sprawdzić niż ich odpowiedniki rozwożące dzieci do szkół czy tkwiące w korkach w godzinach szczytu w mieście. Szwedzki startup Einride podziela to zdanie. Niedawno ujawnili prototyp autonomicznego pojazdu ciężarowego, który nie tylko pozbawiony jest kierownicy czy pedałów, ale właściwie całej kabiny kierowcy.




T-pod jest zasilany napędem elektrycznym. Jest również krótszy od typowej ciężarówki i waży około 20 ton przy pełnym załadowaniu. Może być kontrolowany na dystans przez operatora lub poruszać się w pełni autonomicznie.


Startup planuje stworzyć kompletny system transportu między Gothenburg-Helsingborg do 2020 roku. 200 T-podów będą poruszać się od jednej stacji załadunku do drugiej na tej trasie i przewozić aż do 2,000,000 palet rocznie.


Czy wkrótce na polskich autostradach zobaczymy samosterujące pojazdy ciężarowe? Einride jeszcze nie ma planów, aby sprzedawać swój prototyp poza granicami Szwecji, ale ich sukces z pewnością zainspiruje inne startupy czy koncerny pokroju Tesli. Ostatnie badania międzynarodowej organizacji International Transportu Forum ujawniły, że wprowadzenie autonomicznych ciężarówek może zredukować zapotrzebowanie na kierowców w sektorze transportowym aż o 70 procent do 2030 roku.

X Polecamy artykuł:
Ułatwienia dla kierowców

Bogna Wojciechowska



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×