21 maja 2019

Logistyka » Flota samochodowa

Czym jeżdżą polskie firmy?

Czym jeżdżą polskie firmy?
Przedstawiciele polskich mikro, małych i średnich firm najczęściej jeżdżą samochodami osobowymi o wartości do 50 tys. zł netto – wynika z badania przeprowadzonego przez BZ WBK Leasing. Ponadto większość badanych firm (64%) do prowadzenia swojej działalności potrzebuje nie więcej, niż 5 pojazdów.
Samochód to podstawowe narzędzie każdego przedsiębiorcy, którego zakup często jest niezbędny do prowadzenia firmy. Z danych SAMAR wynika, że w ciągu trzech kwartałów 2012 r. Polacy kupili i zarejestrowali nieco ponad 200 tys. aut.

UE wspiera przemysł motoryzacyjny

- Jest to wynik tylko o 2% lepszy niż w roku 2011, ale spodziewamy się, że ostatnie miesiące roku mogą przynieść pewne ożywienie spowodowane licznymi promocjami u dealerów oraz w firmach leasingowych – komentuje Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing. Wybór samochodu to pierwszy etap w procesie zakupu, często poprzedzający decyzję o sposobie jego sfinansowania. Przyjrzyjmy się, zatem, jak aktualnie wygląda polska flota firmowa.

Im większa firma, tym większa flota…
Większość polskich firm z sektora mikro i MŚP wykorzystuje nie więcej niż 5 pojazdów (64%). Jednocześnie liczebność floty jest zależna od wielkości przedsiębiorstwa: im większa firma, tym większą posiada flotę. Aż 96% badanych mikroprzedsiębiorstw do prowadzenia swojej działalności potrzebuje maksymalnie 5 aut, podczas gdy wśród średnich firm aż 30% dysponuje flotą liczącą od 11 do 50 aut, a co piąta większą niż 50 pojazdów.
Podobna prawidłowość zachodzi, gdy przyjrzymy się rodzajowi samochodu, z jakiego korzystają przedsiębiorstwa. Średnie firmy najczęściej wykorzystują samochody dostawcze (75%), natomiast w zdecydowanej większości mikro i małych przedsiębiorstw dominują auta osobowe (w obu przypadkach 74%).
- Wielkość firmy ma bardzo duży wpływ nie tylko na rodzaj i wielkość floty, ale i na sposób jej finansowania. Z naszego badania wynika, że im większa działalność, tym więcej pojazdów wziętych w leasing. W mikrofirmach jest to 44%, podczas gdy w średnich przedsiębiorstwach aż 79% – mówi dyrektor Sudaj.
„SUV-y i BeMWe” kradzione najczęściej

Cena istotniejsza niż marka…
Prawie trzy-czwarte (73%) przedsiębiorców w sektora MŚP posiada samochody o maksymalnej wartości 50 tys. zł netto. Pojazdy, które kosztują więcej niż 100 tys. zł są użytkowane tylko przez 9% badanych firm. Ponadto, większość przedsiębiorstw decyduje się na zakup samochodu z rynku pierwotnego (64%). Dlaczego? Nowe samochody są objęte gwarancją, co stanowi duże zabezpieczenie dla przedsiębiorcy, zwłaszcza w przypadku silnie eksploatowanych samochodów służbowych. To ma także znaczenie, jeśli zobaczymy, że badane firmy najczęściej wymieniają samochody w firmie raz na 5 lat lub rzadziej (60%) – dodaje Tomasz Sudaj.
Wśród najpopularniejszych marek samochodów firmowych MŚP znajdują się: Ford, Citroen, Volkswagen, Peugeot oraz Fiat. Jednak warto zwrócić uwagę, że przedstawiciele jednej firmy bardzo często jeżdżą samochodami różnych marek (czasami nawet 5). Jest to szczególnie widoczne w mikro i małych przedsiębiorstwach, gdzie budowanie floty oparte jest raczej na pojedynczych i odrębnych zakupach.
Opony, etykiety i unijne przepisy

- Rzeczywiście wielu naszych klientów nie jest przywiązanych do konkretnej marki i modelu pojazdu. Kierują się oni raczej ceną i aktualnymi promocjami dostępnymi u dealerów samochodowych. Przykładowo, atrakcyjną propozycją jest przygotowana przez nas promocja „Złożymy dla Ciebie dobry leasing” w ramach której proponujemy klientom leasing od 103%, ubezpieczenie AC od 2,9%,i ubezpieczenie GAP bez opłat w pierwszym roku trwania umowy – komentuje Tomasz Sudaj.

Metodologia badania
Badanie „Samochody firmowe: portret i finansowanie” zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing w dniach 12-20 września 2012 r. na celowej próbie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Wielkość próby wyniosła 300 przedsiębiorstw (równoliczne grupy mikro, małych i średnich firm), a błąd oszacowania 5%. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
jagr./pr

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×