12 grudnia 2018

Logistyka » Flota samochodowa

Elektryczne hybrydy – przyszłością krakowskiej komunikacji

Elektryczne hybrydy – przyszłością krakowskiej komunikacjiPodczas odbywającego się w Krakowie posiedzenia Komisji Taboru Autobusowego połączonego z obchodami 90-lecia krakowskiej komunikacji autobusowej dużo miejsca poświęcono kwestii elektromobilności oraz wykorzystania w komunikacji miejskiej autobusów o napędzie niskoemisyjnym. Volvo zaprezentowało elektryczną hybrydę - miejski autobus napędzany głównie energią elektryczną (na 70 proc. trasy), oszczędzający 60 proc. kosztów energii i redukujący emisję dwutlenku węgla o 75 proc.
Czystość powietrza, a także obniżenie poziomu hałasu to kwestie, które coraz częściej brane są pod uwagę przy projektowaniu systemów komunikacji miejskiej. W Krakowie problem jest szczególnie istotny ze względu na silne zanieczyszczenie powietrza – smog, który z roku na rok staje się coraz większym zagrożeniem dla zdrowia mieszkańców.




W przypadku komunikacji miejskiej odpowiedzią na eko-potrzeby miast są autobusy wykorzystujące napęd elektryczny. To rozwiązanie zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku niż nawet najnowsze diesle – są cichsze, emitują znacząco mniej szkodliwych substancji, pozwalają oszczędzać energię.
Właśnie taki autobus został dziś zaprezentowany w Krakowie przez Volvo. Volvo 7900 Electric Hybrid to tzw. elektryczna hybryda, wykorzystująca na większości trasy energię elektryczną.
- Elektryczna hybryda Volvo 7900 porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. swojej trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-4 minuty i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji, tłumaczy Małgorzata Durda, dyrektor regionu na Polskę i kraje bałtyckie Volvo Buses.
- Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii jest o 60 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 proc., dodaje Małgorzata Durda.
Volvo 7900 Electric Hybrid oferuje wymaganą przez operatorów komunikacji miejskiej pojemność pasażerską, może być konfigurowany w różny sposób – każdorazowo dostosowując się do wymogów i potrzeb komunikacji miejskiej w danym mieście. Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w takich miastach jak Göteborg, Sztokholm, Hamburg, Luksemburg, Namur czy Kurytyba.
- Kraków nadal modernizuje swój tabor, jesteśmy zainteresowani poznaniem jak największej liczby potencjalnych modeli autobusów, tak aby docelowo nasza flota była nowoczesna, wygodna dla mieszkańców i przyjazna dla środowiska, powiedział Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy w MPK Kraków.
Warto wspomnieć, że te nowoczesne autobusy powstają w całości w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo. Cały proces produkcyjny, począwszy od projektowania konstrukcji oraz adaptacji według specyfikacji klientów, poprzez produkcję, aż po wsparcie i serwis po sprzedaży odbywa się w kraju.
Volvo 7900 Electric Hybrid – podstawowe informacje
Cicha i bezemisyjna jazda z wykorzystaniem silnika elektrycznego.
60% niższe zużycie energii w porównaniu z konwencjonalnym autobusem z silnikiem diesla.
Emisja dwutlenku węgla niższa o 75–90% w porównaniu z konwencjonalnymi autobusami z silnikiem diesla.
Szybkie ładowanie akumulatorów na końcowych przystankach, trwające jedynie kilka minut.
Zasilany energią elektryczną przez nawet 70% czasu pracy.
Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory oraz mały silnik diesla, spełniający najnowsze standardy UE dotyczące emisji spalin (Euro 6).
jagr./pr

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×