24 września 2018

Logistyka » Flota samochodowa

Na świecie monitoruje się już ponad 3,7 mln naczep i kontenerów

Na świecie monitoruje się już ponad 3,7 mln naczep i kontenerów

Coraz więcej firm dostrzega zalety monitorowania ładunków. Dziś nowoczesne technologie pozwalają kontrolować własność przedsiębiorstwa niemal bez przerwy. Służą temu zaawansowane systemy lokalizacyjne, które nie tylko dają pewność co do terminu dostawy, ale również zabezpieczają przewożone dobra na wypadek kradzieży i informują właściciela o tym, że naczepa lub kontener zostały otwarte.


Według raportu firmy badawczej Berg Insight, na całym świecie monitoruje się ponad 3,7 mln jednostek transportowych – kontenerów oraz naczep. Historia rozwiązań do zarządzania flotą sięga kilkudziesięciu lat wstecz, jednak to nowoczesne technologie XXI wieku, szybki rozwój sieci komórkowej oraz dostępność modułów monitoringu spowodowały, że teraz powszechnie stosuje się narzędzia do lokalizowania ładunku. Rozwiązania GSM i satelitarne zapewniają wszechobecną łączność przy rozsądnych kosztach, dzięki czemu tworzenie produktów z zakresu monitoringu stało się o wiele prostsze, a same narzędzia lokalizowania są o wiele dokładniejsze.


Transport najbardziej uniwersalny

Moduły lokalizacyjne, powiązane z odpowiednim oprogramowaniem (np. aplikacjami mobilnymi czy programami do zarządzania flotą) dają fleet managerom i zarządcom ładunków wiele narzędzi pozwalających monitorować wybrane parametry przewożonego towaru. Efektem jest odpowiedniego zarządzania łańcuchem dostaw, nie tylko dla samych właścicieli kontenerów, ale również firm wynajmujących je. Możliwość udostępnienia monitorowania ładunku kontrahentom, którym wynajmowana jest przestrzeń ładunkowa staje się dodatkowym argumentem dla przedsiębiorstw, wyróżniającym je na tle konkurencji.


Aby zapewnić efektywność transportu towarowego, wiele produktów jest pakowanych w zbiorowe jednostki logistyczne – np. w kontenery transportowe. Mniejsze jednostki, takie jak skrzynie i palety, są często grupowane i ładowane w przyczepy czy naczepy. Mogą też być przewożone wagonami towarowymi czy statkami. Mają zastosowanie w wielu rodzajach transportu, co w praktyce pozwala myśleć o kontenerach jako o narzędziu doskonałym.


Popularność monitoringu stale rośnie

Nie dziwi zatem tendencja do wyposażania kontenerów w urządzenia lokalizujące, stale informujące o położeniu towaru oraz warunkach w jakich się znajduje. Jak podaje Berg Insight, dziś na świecie używa się ponad 20 mln kontenerów intermodalnych i ponad 13 mln przyczep/naczep. Firma badawcza prognozuje, że rynek monitoringu będzie rósł w tej kategorii bardzo szybko, w tempie 19,6 proc. r./r., z 3,7 mln sztuk na koniec 2017 r. do 8,9 mln sztuk do 2022 r. Jeśli chodzi o moduły lokalizacyjne, to 49,3 proc. z nich stanowią urządzenia śledzące naczepy, a 32,9 proc. to lokalizatory kontenerów.


– Zainteresowanie urządzeniami przygotowywanymi z myślą o transporcie stale rośnie. Wiele firm transportowych wykorzystuje je do optymalizowania kosztów wykonywanych usług. Lepszy nadzór oraz informacje o warunkach przechowywania towaru poprawiają jakość wykonywania zleceń, dzięki czemu podmioty takie stają się o wiele bardziej konkurencyjne na rynku – zauważa Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems.


Zalety wykorzystania monitoringu

Czym tego typu urządzenia różnią się od standardowych rozwiązań GPS/GSM do namierzania samochodu osobowego lub ciężarowego? Moduły takie jak GanFleet Container Lock są konstruowane z myślą o montażu bezpośrednio na drzwiach kontenera. Dzięki temu można stwierdzić nie tylko, gdzie aktualnie znajduje się kontener, a tym samym transportowany towar, ale przede wszystkim mieć go pod stałą kontrolą. Pozwalają na to alerty informujące m.in. o tym, że ktoś próbuje otworzyć drzwi kontenera, mimo że powinno się to dziać dopiero w miejscu odbioru.


– W związku z tym, że kontenery mogą być wykorzystywane zarówno w transporcie drogowym, kolejowym, jak i morskim, trudno mieć wgląd w ich położenie ze względu na niejednokrotnie skomplikowaną ścieżkę logistyczną. Urządzenia wdrażane w ramach systemu GPS sprawdzają się w tego typu sytuacjach najlepiej. Klient nie musi kontrolować np. trasy statku, procesu rozładunku i załadunku oraz późniejszych etapów przewożenia kontenera. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące jego położenia będzie mógł odczytać online – za pośrednictwem platformy internetowej lub w aplikacji mobilnej. Wówczas można łatwo dowiedzieć się, czy ładunek nie został naruszony przez osoby niepowołane – wyjaśnia Dariusz Kwakszys.


Kolejną z korzyści użycia tego typu rozwiązania dla logistyki, także w przypadku kontenerów, jest usprawnienie procesu optymalnego zarządzania. Korzystając z systemu określania pozycji GPS online, właściciel firmy ma szansę sprawdzić, jak użytkowane są kontenery, czy pracują, czy nie są pozostawione i zapomniane. Umożliwia to najefektywniejsze wykorzystanie zasobów, podobnie jak funkcja geoogrodzeń – wyznaczania obszarów, w których powinien znajdować się kontener, a o których opuszczeniu właściciel zostanie automatycznie poinformowany.




Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×