22 maja 2019

Logistyka » Flota samochodowa

Konin testuje autobus hybrydowy

Konin testuje autobus hybrydowy
26 lutego w Urzędzie Miejskim w Koninie odbyło się spotkanie poświęcone szwedzkim doświadczeniom w dziedzinie zrównoważonego transportu miejskiego.

Wśród priorytetów szwedzkich placówek dyplomatycznych na świecie znajduje się promocja zrównoważonego planowania miast oraz transportu miejskiego. Mając na uwadze liczne wyzwania, jakie stoją przed transportem w polskich miastach – takie, jak wysoki stopień zatłoczenia ulic oraz zanieczyszczenie powietrza, Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji w Polsce organizuje szereg inicjatyw mających na celu promocję zrównoważonego zarządzania transportem miejskim.

Jedną z nich jest przygotowanie raportu pt. „Zrównoważony transport miejski: wymiana doświadczeń między Polską i Szwecją”, w którym zaprezentowane zostały wybrane przykłady najlepszych praktyk w tym obszarze z obydwu krajów. Kluczowe wnioski z raportu zostały zaprezentowane podczas spotkania. W rozmowach poruszano tematy takie, jak m.in. szwedzkie doświadczenia w obszarze transportu zbiorowego i elektromobilności, rola projektów badawczych w promowaniu transportu zbiorowego, działania zwiększające popularność ruchu rowerowego.  

Spotkaniu towarzyszyło oficjalne przekazanie autobusu hybrydowego Volvo 7900 Hybrid na kilkudniowe testy w Koninie. Autobus hybrydowy, będący własnością MPK Inowrocław, jest do dyspozycji mieszkańców Konina w dniach 25 – 28 lutego.

- Samorząd Konina stawia na ekologię, na nowoczesny transport. Takie projekty chcemy realizować m.in. w ramach klastra „Zielona Energia Konin”. Dlatego jest to dobry moment, by pokazać praktyki dotyczące zrównoważonego, opartego na ekologii transportu, stosowane w innych wysoko rozwiniętych krajach, a takim jest właśnie Szwecja – wyjaśniał Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Jesteśmy nastawieni na wymianę taboru na nowoczesny – taki, który nie emituje spalin bądź robi to w bardzo ograniczony sposób. Docelowo jednak chcemy wprowadzić transport zeroemisyjny, czyli elektryczny bądź też oparty na ogniwach paliwowych - na zasilaniu wodorem bądź CNG – wyjaśniał prezydent Konina.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid, zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, która jest dziś europejskim centrum kompetencyjnym autobusów. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla.

Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania.

Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.

W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd).
Do tej pory Volvo sprzedało ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów na całym świecie.
jagr./pr

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×