Piątek, 28 kwietnia 2017     Imieniny: Bogny, Walerii, Witalisa» Dodaj ogłoszenie o pracę» Dodaj firmę do katalogu

Dojazd do Szczecina

Dojazd do SzczecinaCzęść druga Morski Szczecin
Kolejna sprawa związana z portami morskimi to przywiezienie jednych ładunków do portu a wywiezienie innych. Tu przez lata była kolejna blokada rozwoju, czyli droga krajowa S3. Wyjazd ze Szczecina, prowadził przez lata jednym mostem - Długim przez Odrę w centrum miasta. Potem jechało się długo po wyboistej drodze prowadzącej przez tereny portowe, by dotrzeć do poniemieckich dróg. Jedna prowadziła do Świnoujścia, a druga do Bydgoszczy. Jeszcze inna droga prowadziła przez zachodnie przedmieścia do tzw. szosy poznańskiej.
W każdym z tych przypadków dojeżdżało się w końcu do zwykłych dróg, które prowadziły przez mniejsze i większe miasteczka, które na tym terenie rozłożone były blisko siebie.


Sojuszu P3 nie będzie

Zatem oprócz nawierzchni, która wyłożona była brukową kostka dołożono ograniczenia prędkości do 40 km na godzinę. Następnie w ramach unowocześniania dróg dołożono fotoradary. Izolacja Szczecina od kraju stała się kompletna.
Z wykorzystaniem dofinansowania unijnego, jest to obecnie wizytówka Pomorza Zachodniego. Gdy w ubiegłym roku musiałem zajrzeć do szczecińskich Zdrojów, pokazano mi, jaką drogą wyjechać z miasta z tamtej okolicy. Dotarłem do pięknej szosy z dwoma jezdniami. Jadąc i podziwiając okolicę ciągle czekałem, kiedy wreszcie wjadę pomiędzy znane mi miejskie opłotki obwieszone kółkami z 40-tką w środku. A tu niespodzianka.

Ciągle mijałem ozdobne wiadukty na bezkolizyjnej drodze, aż do granic województwa i nawet dalej. Dwa oryginalnie ukształtowane wiadukty mogą być znakiem orientacyjnym dla kierowców, w przypadku awarii GPS-u. Tak teraz wyjeżdża się ze Szczecina.
Można też wybrać wiadukt im. Piotra Zaremby, który zaczyna się przy pl. Hołdu Pruskiego z bramą z dawnych murów miejskich i niesie pojazd ponad portowymi terenami i odnogami odrzańskiej delty. Też daleko poza granice miasta i województwa.
Inwestycja modernizująca dojazd do Szczecina obejmowała budowę od nowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od Szczecina (węzeł „Klucz”) do Gorzowa Wlkp. (węzeł „Gorzów Północ”) o długości 81,6 km.
W czasie wygodnej jazdy umyka uwadze to, że przejeżdża się przez 77 obiekty mostowe, z których 25 zbudowano po to, aby nie przecinać tras migracyjnych zwierząt. Nie wie się też, że mijane po bokach drogi ekrany akustyczne ustawiono nie ze względu na mieszkających wokół ludzi, lecz dla komfortu dźwiękowego zwierząt. Poprzez zarośla nie dostrzega się zbiorników wodnych, odrestaurowanych też ze względu na zwierzęta.


Nie wszystkie też kratownice nad drogą służą „skubaniu” kierowców (fot. powyżej). Niektóre z nich to swoiste drogowskazy dla nietoperzy, aby nie zderzały się z ludzką cywilizacją.
Chroniąc środowisko uzyskano nieskończenie wygodniejszy dojazd do Szczecina. Sprawia to, że port szczeciński staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla przybywających statków. Dzięki temu też m.in. hotel „Jachtowa” na gocławskiej pętli tramwajowej odzyska swój atut przepływających przed oknami wielkich frachtowców. Z tego miejsca morskość Szczecina widać bardzo wyraźnie. Na pętlę zaś przyjadą nieco nowsze tramwaje z innych linii, na których zostaną zastąpione przez nowe zakupy, też finansowane z dotacji unijnych.
Ten urok rozwijającego się portu może jednak prysnąć, jeśli władze centralne wymyślą jakieś nowe procedury by odepchnąć potencjalnych klientów do Hamburga czy Rostoku. Tak, jak wcześniej zgodziły się na płytkie położenie rury na wejściu do Świnoujścia, blokując duży port morski, dla którego Świnoujście jest przedsionkiem.

dr Józef Okulewicz
Politechnika Warszawska
DODAJ DO: facebook Twitter
Wyślij tekst znajomemu Drukuj
Dodaj komentarz (rozwiń)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Spedycje.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
 

SONDA

Jak oceniasz sytuację w swojej Firmie?