Wtorek, 25 kwietnia 2017     Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki» Dodaj ogłoszenie o pracę» Dodaj firmę do katalogu

Zagrożenia systemu

[h]Logistyka wymaga nie tylko zmiany optyki widzenia systemu ale i sposobu jego tworzenia.[/h]

Zasadniczą cechą systemu jest oczywiście integralność, gdyż słowo „system” oznacza całość. Przejawem integralności jest to, że relacje faktycznie łączą elementy w pewną funkcjonalną całość. Wiadomo od zawsze, że system czyli całość jest i powinien być integralny czyli całościowy. Lecz nic z tego nie wynika. Jest to innymi słowy powiedziane to samo.

Jak bowiem sprawić by był on całościowy nie tylko w chwili utworzenia ale również w chwili dostarczenia towaru? To w zasadzie jest minimum, które powinno wystarczyć. Kolejne bowiem dostarczanie może wymagać innego systemu, o którego integralność trzeba będzie na nowo zadbać w innych okolicznościach i może w inny sposób.

Przy tworzeniu systemu należałoby zatem podać dowód, że jest on w stanie zapewnić dostawy niezależnie od wydarzeń zagrażającym jego funkcjonowaniu. W tym celu powinny być przewidziane procedury postępowania na wypadek rozmaitych okoliczności, takich jak np. awaria środka transportu, przestój produkcyjny, awaria w magazynie, zatrzymanie na linii produkcyjnej, wypadek na trasie przejazdu, itp. Może przy tym tak się zdarzyć, że nigdy nie będzie okazji do uruchomienia procedur awaryjnych.

Kiedy jeszcze nauka nie zajmowała się systemami, wydarzyła się katastrofa w pierwszym rejsie Titanic-a. Wiadomo jednak, że nie byłaby ona tak tragiczna, gdyby wówczas zabrano więcej łodzi ratunkowych, choć i tak zabrano ich więcej niż wynikało to z ówczesnych przepisów żeglugowych. W krytycznej bowiem chwili dla ponad połowy pasażerów liniowca nie była dostępna infrastruktura tego systemu transportowego, czyli w tych wyjątkowych warunkach – wody oceanu.

Z tego wyciągnięto na przyszłość tylko taki wniosek, aby statki miały więcej miejsc w środkach ratunkowych niż jest pasażerów. To oczywiście nie zawsze pomaga, bo czasami statek się przewraca tak szybko, że nie ma czasu wsiąść do łodzi ratunkowej, a nikt nie uprzedza pasażerów – jak w przypadku promu Heweliusz – aby idąc spać w sztormową noc ubrali na piżamę skafander ratunkowy.

Czy jednak nie powinien wypływać z tego ogólniejszy wniosek, że warunkiem integralności tworzonego systemu jest dostępność jego elementów? Może ze względu na jego oczywistość, bo skoro jest to zbiór elementów tworzący całość, to dobrze byłoby mieć do nich dostęp i to nie tylko podczas zwiedzania w dniu inauguracji.

  |str. 1| 2 | Następna
DODAJ DO: facebook Twitter
Wyślij tekst znajomemu Drukuj
Dodaj komentarz (rozwiń)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Spedycje.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
 

SONDA

Jak oceniasz sytuację w swojej Firmie?