19 sierpnia 2017

Logistyka » Produkty dla TSL

Ceny paliw w hurcie rosną

Ceny paliw w hurcie rosnąDziś w polskim hurcie paliwowym benzyna drożeje średnio 11 zł/m3, a olej napędowy 21 zł/m3. Największe podwyżki dotknęły benzyny z rafinerii PKN Orlen: +17 zł/m3, a oleju napędowego z gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS: +22 zł/m3.
Sezonowo (w związku z innym składem mieszanki propan-butan w okresie niskich temperatur) rosną ceny hurtowe LPG: w tym tygodniu od 5 do 9 gr/l netto; w skali miesiąca od 22 do 30 gr/l netto.
W porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, Pb95 w hurcie jest jednak nadal droższa ponad 12%, a olej napędowy ponad 17% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] notuje w tym czasie +27%!).




W praktyce oznacza to, że dziś operator stacji paliw, kupując w polskich rafineriach benzynę płaci ok. 46 gr/l brutto więcej, a olej napędowy ok. 62 gr/l brutto więcej.
W wyniku intensywnych wahań hurtu polskich rafinerii (zmiany praktycznie codziennie, czasem również w niedzielę czy jak ostatnio - święta), motywowanych zmianami rynków światowych (tzw. ceny ARA), średnia marża detaliczna stacji ukształtowała się w okresie 01.01-09.11 2016 r. na poziomie 1,8% ceny litra paliwa.
Silne wzrosty na polskim rynku paliwowym są odbiciem wydarzeń światowych, a tam zaś – mimo wciąż istotnej nadpodaży ropy naftowej i jej przetworów – w skali roku utrzymują się silne wahania.
Wg agencji Bloomberg benzyna na giełdzie w Londynie od poniedziałku notuje +5,4%, a olej napędowy +5,48. Dziś kontynuacja wzrostów, odpowiednio: +0,67 i +1,62%.
W sytuacji stosunkowo niskich cen ropy najwięksi jej producenci (Arabia Saudyjska, Rosja, USA) bardzo mocno inwestują nie tyle w wydobycie (ang. upstream), co we własne moce przetwórcze (ang. downstream, patrz: dane FuelsEurope), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury. Tym samym obszar ich dyktatu cenowego przesunął się z rynku surowcowo-walutowego w obszar giełdowych notowań paliw gotowych (patrz: ARA).
O zagrożeniach dla polskiej i europejskiej gospodarki związanych ze wzrostem cen paliw będziemy mówić m.in. 6 grudnia br. podczas XV Forum Dyskusyjne „O monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw, biopaliw, LPG i CNG/LNG”.
źr PIPP

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×