26 września 2017

Praca » Praca

Pracownicy sektora finansowego zadowoleni z polskiego rynku pracy

Pracownicy sektora finansowego zadowoleni z polskiego rynku pracyPomimo faktu, że w ostatnich miesiącach kurczy się ilość oferta pracy skierowanych do finansistów, nadal ponad połowa zatrudnionych w tej branży dobrze ocenia sytuację na rynku w Polsce (57,1 proc.) – tak wynika z badania Confidence Index za czwarty kwartał 2016 r., przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną PageGroup. Co ciekawe, głównym motywatorem do jej zmiany jest chęć poszerzenia swoich kompetencji.
Motywatory zmian
Najczęstszym powodem, dla którego osoby pracujące w sektorze finansów zmieniają pracę, jest chęć rozwoju posiadanych umiejętności. Tak w badaniu PageGroup odpowiedziała ponad połowa respondentów (52,7 proc.). Dla jednej na trzy osoby istotnym czynnikiem była także wyższa pensja (28 proc.), którą może zaproponować nowy pracodawca. Ponadto, nie bez znaczenia pozostaje fakt, czy firma w swoich działaniach kieruje się etyką. Prawie 30 proc. ankietowanych z branży finansowej szuka zatrudnienia w przedsiębiorstwie z lepszą kulturą organizacyjną w tym zakresie.




– Wzrost wynagrodzenia oczywiście nadal pojawia się na liście powodów, które motywują pracowników do zmiany pracy. Nie zawsze jest to jednak czynnik najważniejszy. Wynika to z faktu, że wiele osób zaczyna myśleć o swojej karierze zawodowej w perspektywie długofalowej – mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w PageGroup. – Stąd coraz częściej na pierwszym miejscu respondenci wymieniają w badaniach możliwość oferowanego im rozwoju w innej firmie. Rozumiany on jest jako szansa pozyskania nowych, często niekiedy bardzo wyspecjalizowanych umiejętności, które nie są jeszcze bardzo powszechne na rynku pracy. Pracownicy zwracają także uwagę na perspektywę pracy przy ciekawszym produkcie lub projekcie, czy też nowy dla nich profil firmy i jej usług, do której chcą aplikować. Ważne są dla nich także takie kwestie jak szkolenia, posługiwanie się nowymi narzędziami w pracy (np. system ERP, który wspomaga planowanie zasobów przedsiębiorstwa) lub możliwość częstszego niż dotychczas posługiwania się w pracy językiem obcym. Pracownicy wiedzą dobrze, że dzięki takim opcjom zyskują lepszą pozycję startową w przyszłości, jeśli chodzi o stanowiska, które mogą kiedyś zajmować – podkreśla Piotr Dziedzic. 
Co ciekawe, w porównaniu do trzeciego kwartału minionego roku, w czwartym kandydaci szukając pracy zwracali większą uwagę na takie kwestie jak wspomniana kultura etyczna firmy (wzrost o 6 p.p.) i work-life balance (wzrost o 9 p.p.). Spadła natomiast liczba wskazań dla chęci rozwoju nowych umiejętności (spadek o 5 p.p.). Coraz mniej osób w poszukiwaniu nowej posady kieruje się także względami finansowymi (spadek o 7 p.p.). Mimo tych różnic rozwój i etyka organizacji wciąż pozostają na czele wśród czynników motywujących do zmiany dotychczasowego zatrudnienia.
Czas poszukiwania pracy – założenia a rzeczywistość
Co ciekawe, w przypadku czasu potrzebnego do znalezienia nowej pracy rzeczywistość przewyższa oczekiwania badanych osób. Okazuje się bowiem, że połowa pracowników branży finansowej uważa, że poszukiwanie pracy zajmie ok. 3 miesiące (49,5 proc.). W tym prawie jedna na dziesięć osób zakłada, iż znajdzie nową propozycję w przeciągu tylko jednego miesiąca. Tymczasem w rzeczywistości ponad 75 proc. osób zostaje zatrudniona w nowej firmie w okresie poniżej 3 miesięcy, przy czym aż 44,3 proc. ankietowanych znajduje pracę w ciągu trzydziestu dni od rozpoczęcia poszukiwań.
– Na taką sytuację mają wpływ dwa czynniki. Pierwszy, to dotychczasowe – już historyczne – podejście pracowników do procesów rekrutacyjnych, które zwykle trwały dość długo. Drugi, to fakt, że aktualnie mamy rynek pracownika i dotyczy to wszystkich branż w gospodarce. W takiej sytuacji same firmy zmieniają więc podejście do własnego employer brandingu, m.in. skracając czas przeznaczany na rekrutację. Wszystko po to, aby sprawnie pozyskać najbardziej wartościowych pracowników, w tym tzw. talenty, którzy cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony wielu firm – podkreśla Piotr Dziedzic.

Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez PageGroup w Europie kontynentalnej, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w Polsce, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Holandii, Szwecji i Belgii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page lub Page Personnel. W czwartym kwartale 2016 roku w sondażu wzięło udział ponad 60 tysięcy respondentów, w tym ok. 820 ankietowanych z Polski. Wyniki badania są ogłaszane co kwartał.
jagr./pr

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×