18 kwietnia 2019

Praca » Praca

Nowe perspektywy pracy w świecie TSL

Nowe perspektywy pracy w świecie TSL
Kierowcy i magazynierzy znaleźli się pod lupą pracodawców. W 2018 roku firmy z sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) zmieściły na Pracuj.pl ponad 27 tysięcy ogłoszeń. W tej branży liczba miejsc pracy rośnie wyjątkowo szybko.

Kierowcy i magazynierzy to ważna część branży transportu i gospodarki magazynowej. Według GUS już dwa lata temu zatrudniała ona ponad pół miliona osób (560 000), a w pierwszej połowie 2018 roku zatrudnienie w niej urosło o blisko 7%.

W żadnej innej branży zainteresowanie pracownikami nie zwiększało się tak szybko. Ten wzrost tworzy duże szanse dla kandydatów chcących rozwijać się jako kierowca lub magazynier. 

Rola kierowcy i magazyniera

Szeroko rozumiany świat transportu szybko się rozwija. A jakie miejsce zajmują w nim kierowcy i magazynierzy?
- Obie te specjalizacje odgrywają w świecie transportu i logistyki bardzo istotną rolę. Od ich pracy zależy terminowe i bezpieczne dotarcie towaru do celu oraz jego sprawne magazynowanie, a finalnie poziom zadowolenia klienta, do którego dociera towar. Dlatego w obu zawodach bardzo doceniane są odpowiednie uprawnienia, wiedza i doświadczenie, co znajduje odzwierciedlenie w wynagrodzeniach - mówi  Artur Kobyliński, ekspert ds. wynagrodzeń Pracuj.pl.

Jak zaimponować pracodawcy

Podobnie jak w wielu innych fachach, w wypadku obu zawodów doceniane są mniej powszechne umiejętności czy udokumentowane doświadczenie przy realizacji różnych zadań. Na początku kariery docenione zostaną z kolei otwartość na różne zadania i chęć nauki. Pracownicy muszą zazwyczaj na początku pogodzić się z niższym wynagrodzeniem, ale zaangażowanie i otwartość mają duże szanse przynieść po kilku latach bardzo dobre zarobki.

Według analityków serwisu zarobki.pracuj.pl zarówno w pracy kierowcy, jak i magazyniera największy wpływ na poziom wynagrodzenia mają doświadczenie, staż pracy, lokalizacja i skala firmy, w której pracujesz. Decydując się na odpowiedź na ofertę pracy, kandydaci powinni więc nie tylko przygotować listę swoich atutów, ale też sprawdzić informacje o potencjalnym pracodawcy.

Pensje magazyniera i kierowcy
Jak zauważa Artur Kobyliński, kandydaci liczący na wyższe zarobki powinni rozglądać się za firmami, które inwestują w wiedzę pracowników albo mają programy wewnętrznych awansów. Co to oznacza?

- Wyżej opłacane stanowiska kierowców wymagają zazwyczaj ukończenia dość skomplikowanych i kosztownych kursów, ale warto w tę wiedzę inwestować. Przede wszystkim przynosi ona znaczący wzrost wynagrodzenia. Na przykład, według serwisu zarobki.pracuj.pl najlepiej wynagradzani kierowcy kategorii C+E, obsługujący transport międzynarodowy, zarabiają licząc ze wszystkimi dodatkami ponad 8000 zł netto miesięcznie. To ponad dwa razy więcej, niż przeciętne wynagrodzenie w Polsce w 2018 roku – mówi Artur Kobyliński. - Najlepiej zarabiający brygadziści magazynu otrzymują pensję w wysokości 4400 zł netto. To prawie dwa razy więcej, niż przeciętne zarobki pakowacza pracującego na magazynie, nie posiadającego zazwyczaj dodatkowych uprawnień i dużego doświadczenia.

Przyszłość zawodów? Technologia
Firmy transportowe czy operatorzy magazynów wydają z roku na rok coraz więcej pieniędzy na technologie – na przykład monitoring towarów i floty czy zarządzanie sposobem składowania produktów w magazynach. Co to oznacza dla potencjalnych pracowników? Muszą być świadomi, że w pracy magazyniera i kierowcy coraz częściej będą pojawiały się technologie.

- Już dziś flota samochodów jest często monitorowana przez cały czas jazdy, a wnioski z tego monitoringu mają wpływ na przyszłe trasy albo sposób korzystania z pojazdów. Z kolei na magazynach sposób organizacji pracy często dostosowywany jest do coraz bardziej zaawansowanych programów komputerowych, monitorujących stan magazynu czy pracę zespołu. Te technologie są konieczne w erze digitalizacji i im wcześniej postaramy się je polubić, tym łatwiej będzie radzić sobie ze zmianami, które czekają pracę kierowców i magazynierów w niedalekiej przyszłości - mówi Sylwia Sosnowska, ekspert Pracuj.pl i Menedżer HR w Grupie Pracuj.

Od technologii nie ma ucieczki – i to nic złego. Na pewno będą one w najbliższych latach zastępować częściowo pracowników przy najprostszych zadaniach, ale trudno wyobrazić sobie życie sektora transportu czy pracę na magazynach bez pracy zaangażowanych, doświadczonych specjalistów.

Cierpliwość i otwartość popłacają
Jak wskazują eksperci – kluczem do rozwoju w świecie transportu jest wiedza i doświadczenie, które wyróżniają najlepszych. Choć na początku kariery oba zawody mogą być trudne i wymagają stawienia czoła wielu trudnościom, zdobywana wiedza i uprawnienia procentują w przyszłości dobrymi pensjami. Warto mieć oczy otwarte na nowe możliwości, jakie tworzą na rynku.
źr. Grupa Pracuj


Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×