17 sierpnia 2017

Praca » Jak zostać kierowcą?

Co czeka branżę transportową po wejściu ustawy o płacy minimalnej?

Co czeka branżę transportową po wejściu ustawy o płacy minimalnej? Eksperci oceniają, że wejście w życie nowelizacji o minimalnym wynagrodzeniu nie spowoduje wstrząsu w branży transportowej. Jednak wzrost płacy minimalnej i zmiany zapisane w ustawie odbiją się na wysokości wypłacanych wynagrodzeń.
Z dniem 1 stycznia 2017r. weszła w życie nowelizacja ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, która przewiduje, że minimalne wynagrodzenie wzrasta o 8,1% i wynosi obecnie 2000 zł brutto. Zmiana dotyczy również zmiany godzinowej płacy minimalnej, która została ustalona na poziomie 13 zł brutto. To właśnie ta druga kwestia budziła od dawna najwięcej emocji w branży transportowej.




Od kilku miesięcy trwają spekulacje na temat skutków wprowadzanych zmian. Toczą się one również wewnątrz branży transportowej. A ta nie jest jednorodna pod względem sposobu wynagradzania kierowców. Część przedsiębiorstw transportowych preferuje rozliczenia oparte na umowach o pracę. Tutaj największą zmianą, oprócz wzrostu wynagrodzenia minimalnego, jest wykluczenie z niego dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, co przy specyfice zawodu kierowcy może stanowić znaczną różnicę w poziomie wynagrodzenia, od 180 do 300 zł w odniesieniu do wypłat z roku 2016. Firmy preferujące rozliczenia oparte na umowach zleceniu, również muszą się przygotować na wzrost wysokości wypłat. Czy jednak te zmiany drastycznie wpłyną na poziom cen w branży transportowej? Czy polski rynek przewoźników czekają redukcje zatrudnienia?
- Według naszych analiz, średnia pensja kierowców, uwzględniająca diety i ryczałty, oscyluje wokół 5 - 6 tysięcy zł netto. Branża od dłuższego czasu boryka się z problemami kadrowymi i poszukiwaniem nowych pracowników. Jestem przekonany, że wzrost płacy minimalnej nie spowoduje znaczącego, a nawet niewielkiego spadku zatrudnienia w branży. Jest jednak zbyt wcześnie, aby wyrokować, czy branża sama upora się z dodatkowymi obciążeniami, czy przerzuci koszty z nimi związane na swoich klientów. Wówczas skutkowałoby to zmianami w cenach usług transportowych– mówi Łukasz Włoch, ekspert OCRK. I dodaje – Myślę, że trzeba będzie poczekać na reakcję przedsiębiorstw transportowych, bo kwestia wynagrodzeń to nie jedyne wyzwanie jakie stoi przed branżą w tym roku. Na 2017 rok zapowiedziane są między innymi zmiany w ustawie o transporcie drogowym.

Eksperci OCRK oceniają, że wprowadzenie zmian w ustawie o płacy minimalnej będzie pogłębiało funkcjonujący już trend przechodzenia przedsiębiorstw z umów zleceń na umowę o pracę. Ta druga forma staje się coraz efektywniejsza zarówno z punktu widzenia pracowników, jak również samych pracodawców.
źr.OCKR

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×