15 grudnia 2017

Praca » Jak zostać kierowcą?

Awaria kart do tachografów

Awaria kart do tachografów... jak sobie z tym radzić?
Kierowcy borykają się z problemem utraty ważności kart do tachografów. Stają się one nieaktywne nawet na dwa miesiące przed terminem. Ma to związek z błędem certyfikatu cyfrowego – urządzenie uznaje kartę za nieważną.
Dotychczas odnotowano ok. 1000 przypadków, w których karta okazała się nieaktywna. Pojedyncze sygnały pojawiły się już w poniedziałek, jednak prawdziwa panika nastąpiła w środę. Infolinia Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych – organu, który jest odpowiedzialny za wydanie nośników, przeżywa prawdziwe oblężenie. Firmy, a przede wszystkim kierowcy będący w trasie są zdezorientowani.


Dolnośląski tydzień walki z manipulacjami tachografów

Kiedy problem się pojawi

W sytuacji, w której tachograf odczyta kartę jako nieważną, należy niezwłocznie skontaktować się z PWPW. Od urzędu otrzymamy potwierdzenie zgłoszenia awarii oraz możemy ubiegać się o wydanie zaświadczenia, które umożliwi kontynuację jazdy. Ze względu na wyjątkową sytuację, możemy spodziewać się indywidualnego rozpatrywania reklamacji. – Procedura reklamacyjna jest bezpłatna, jednak należy pamiętać o tym, że nowa karta zostanie wydana na okres, który widnieje na nieaktywnym nośniku. Jeżeli termin ważności upływa z dniem 30 kwietnia 2017 roku, otrzymamy kartę ważną przez jedynie 2 miesiące. Oczywiście inaczej sprawa wygląda w przypadku zdarzenia losowego, czyli utraty lub zagubienia. W tej sytuacji karta wydawana jest na 5 lat – uspokaja Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP.

Kierowca w drodze – co zrobić?

Sytuacja jest trudna i bardzo stresująca dla kierowcy, który problemu nieaktywnej karty doświadczy w drodze. Kwestię tę regulują wytyczne KE. Kontynuacja jazdy bez karty jest możliwa, jednak jedynie przez 15 dni. Od tej zasady są pewne wyjątki, a mianowicie kwestia powrotu do bazy – przepisy dopuszczają możliwość wydłużenia tego terminu właśnie w związku z drogą do siedziby firmy. Pamiętajmy jednak, że najważniejsze jest zgłoszenie nieaktywnej karty do odpowiedniego organu, jakim jest PWPW. – Prowadzenie pojazdu w sytuacji, kiedy doświadczyliśmy uszkodzenia nośnika jest możliwe. Należy jednak zastosować się do rozporządzenia UE 165/2014, a mianowicie: na samym początku swojej podróży kierowca zobowiązany jest dokonać wydruku z tachografu. Muszą się na nim znaleźć takie informacje jak dane pojazdu, a na odwrotnej stronie zapisać imię i nazwisko, numer karty kierowcy lub dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdów, czyli prawa jazdy. Następnie niezbędne jest złożenie podpisu oraz oznaczenie okresów pracy, gotowości i odpoczynku. Trasę kończymy kolejnym wydrukiem, na którym tym razem widnieć będą okresy zarejestrowane przez tachograf. W tym miejscu ważne jest, aby pamiętać o wszelkich wydarzeniach, również tych nieprzewidzianych, które miały miejsce podczas podróży, np. czasy gotowości i przerwy oraz awarie pojazdu. Z wydrukiem postępujemy tak samo jak na podczas rozpoczęcia trasy – zapisujemy na nim swoje dane oraz podpisujemy – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP.

Aby zapobiec problemom

Dobrą praktyką jest częsty odczyt kart. Zapobiega on powstawaniu stresujących sytuacji dla przedsiębiorcy jak i kierowcy, który o problemie dowiaduje się dopiero w drodze. – Należy jak najczęściej odczytywać nośniki. Przydatnym narzędziem są czytniki (np. Tachodroid), które nawet w niespełna 3 minuty potrafią pobrać wszystkie dane i wysłać je na e-mail. Częsty odczyt jest przydatny również w sytuacji losowej, np. kiedy kierowca zagubi swoją kartę – informuje Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD – PIP. Kiedy podczas pobytu w siedzibie firmy okaże się, że nośnik jest nieaktywny, możemy postarać się wyrobić go jeszcze podczas odpoczynku pracownika. Nie wskazane jest wysyłanie kierowcy w trasę w sytuacji, kiedy karta jest uszkodzona, bo powyżej okresu dopuszczalnego 15dni przewoźnik naraża się na karę.

ITD - PIP to jeden z najdłużej funkcjonujących zespołów specjalistów świadczących usługi z zakresu rozliczania ewidencji czasu pracy kierowców. Niemalże od 2004 roku wykwalifikowani specjaliści doradzają polskim firmom oraz podnoszą kwalifikacje pracowników poprzez organizację szkoleń oraz analizę aktualnej sytuacji prawnej związanej z prawem transportowym. Dzięki sieci oddziałów w całej Polsce, klienci mają możliwość stałego kontaktu z dedykowanym doradcą.
Poza doradztwem i rozbudowanym systemem szkoleń, grupa ITD - PIP wprowadziła na rynek szereg innowacyjnych narzędzi, które ułatwiają firmom prowadzenie ewidencji. Należy do nich m.in. TachoDroid – czytnik kart kierowcy i tachografów za pomocą telefonu komórkowego. W ofercie znajduje się również oprogramowanie SuperTacho służące błyskawicznej analizie i rozliczaniu składników wynagrodzeń i delegacji. Natomiast najnowszą pozycją w portfolio ITD – PIP jest moduł importu granic dowolnego systemu GPS oraz rozliczanie czasu pracy kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Import danych odbywa się na podstawie zdarzeń z systemów GPS.

jagr./ITDPIP

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×