21 października 2018

Praca » Jak zostać kierowcą?

Sposób na niedobór kierowców w branży transportowej?

Sposób na niedobór kierowców w branży transportowej?

Analitycy branży transportowej już od kilku lat alarmują o niedoborze kierowców zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych i odpowiednio zmotywowanych pracowników jest ogromne, cały czas rośnie i z pewnością będzie rosło w przyszłości. Jednak chętnych do wykonywania tego – niełatwego zresztą – zawodu przybywa zdecydowanie zbyt wolno.


Problem zauważyli naturalnie także sami przedstawiciele branży, którzy coraz częściej mają problem z niedoborem pracowników lub z jakością ich przygotowania do zawodu. Biorąc odpowiedzialność za towar powierzany im przez klientów, transportowcy muszą mieć pewność, że kierowcy zajmujący się jego przewozem będą potrafili właściwie o niego zadbać i wykonać zlecenie zgodnie ze wszelkimi procedurami.


Niemieckie sposoby na problem z zatrudnieniem w transporcie

Kłopoty z zatrudnieniem kierowców widoczne są w pewnym wymiarze w Polsce, ale to Zachód najbardziej się z nimi boryka. Nasi rodzimi transportowcy postanowili, idąc za przykładem zachodnich sąsiadów, otworzyć się na pracowników z zagranicy, m.in Ukraińców, którzy bez  problemów mogą zdobyć pozwolenie na pracę w Polsce.


Niemcy natomiast chcą pójść o krok dalej, ponieważ zatrudnianie obcokrajowców zdaje się nie rozwiązywać problemu. Niemieccy spedytorzy i przewoźnicy coraz głośniej mówią o potrzebie wprowadzenia prawa jazdy kategorii C+E od 17. roku życia. Według nich, mogłoby to zachęcić wielu młodych ludzi do kształcenia się w tym kierunku. Byłaby to szansa na załatanie niedoboru kierowców, który w ciągu następnych lat będzie się gwałtownie zwiększał. Nie tylko ze względu na dynamiczny rozwój branży, ale także na fakt, że 2/3 niemieckich kierowców przekroczyło 45. rok życia i wkrótce zaczną odchodzić na emeryturę.


Oczywiście 17-latkowie nie byliby od razu po zdobyciu uprawnień zdani sami na siebie. Na początkowym etapie pracy towarzyszyliby starszym, bardziej doświadczonym pracownikom, aby uczyć się od nich fachu w praktyce. Mimo to pomysł spotkał się z pewną krytyką. Nie wszyscy uważają, że powierzenie wypełnionego towarem samochodu ciężarowego młodej, niedoświadczonej osobie jest dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem.


Co zrobią Niemcy? To pokaże przyszłość. Jak na razie niemiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (DSV) pozytywnie ocenia pomysł przedstawiony przez związki transportowe. Jeśli wejdzie w życie i sprawdzi się w dalszej perspektywie, być może także i polski rynek transportowy zdecyduje się powielić to rozwiązanie?


Hubert Szawaryński HiT Transport

www.hittransport.pl



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×