19 maja 2019

Praca » Jak zostać kierowcą?

Unijne propozycje obowiązkowego wyposażenia w ciężarówkach

Unijne propozycje obowiązkowego wyposażenia w ciężarówkach
Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlament Europejskiego przegotowała propozycje nowych wymagań dotyczących wyposażenia ciężarówek. Lista jest bardzo długa, a celem nowych regulacji ma być zwiększenie bezpieczeństwa.

Nowe obowiązkowe wyposażenie ciężarówek – propozycje


Propozycje rozszerzenia obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych zostały przygotowane przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów i będą następnie omawiane w Parlamencie Europejskim w pełnym składzie. Na długiej liście znalazły się urządzenia i elementy wyposażenia, które mają poprawić bezpieczeństwo jazdy, a wśród nich między innymi:
  • aktywny tempomat – jego zadaniem ma być kontrola odstępu od pojazdu z przodu, co ma zmniejszyć ryzyko najechania na tył,
  • blokada alkoholowa – docelowo miałaby się znaleźć we wszystkich kabinach, w związku z czym producenci musieliby przygotować odpowiednie instalacje w wypuszczanych na rynek pojazdach,system zapisywania danych o ruchu pojazdów – aby możliwe było odtworzenie zachowania samochodu na chwilę przed wypadkiem,
  • system oceniający styl jazdy kierowcy – jego celem miałaby być analiza zachowania kierowcy i ostrzeganie w przypadku przemęczenia lub rozproszenia,
  • system bezpieczeństwa przy cofaniu,
  • system monitorowania ciśnienia w oponach – aby zmniejszyć ryzyko, że opona wystrzeli i narazi na niebezpieczeństwo kierowcę i innych uczestników drogi, a także przewożony towar.
Ponadto, zgodnie z nowymi zaleceniami Komisji, kabiny samochodów ciężarowych powinny być projektowane tak, aby wyeliminować martwe pola i lepiej chronić rowerzystów oraz pieszych. Co więcej, Komisja chce dopuścić do użytku pojazdy zautomatyzowane, czyli takie, w których kierowca pełni jedynie funkcję kontrolną.

Docelowo natomiast na drogi miałyby trafić samochody w pełni autonomiczne. Kwestia komputeryzacji została także poruszona z punktu widzenia bezpieczeństwa cyfrowego. Pojazdy powinny być zabezpieczane na wypadek ataków hakerów, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia walki z terroryzmem.

Nowe regulacje od 2024 roku?
Minie jeszcze kilka lat, zanim powyższe regulacje wejdą w życie. Póki co trwają nad nimi prace, a wiele z tych pomysłów z pewnością zostanie rozwiniętych lub zmodyfikowanych. Nieoficjalnie mówi się, że nowe wytyczne dotyczące pojazdów trafiających na rynek będą funkcjonowały od 2024 roku.

Zanim jednak tak się stanie, propozycje będą musiały być zaakceptowane przez instytucje unijne – w pierwszej kolejności przez Parlament Europejski, który ma się nimi zająć w przeciągu kolejnych kilku tygodni.

Hubert Szawaryński HiT Transport
www.hittransport.pl

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×