28 marca 2020

Transport i Spedycja » Analizy i raporty

Paliwa tanieją

Paliwa tanieją
Komunikat PIPP
W 29. tygodniu 2016 r. – trzecim tygodniu wakacji – na polskich stacjach olej napędowy i benzyna tanieją 3 gr/l, a autogaz 1 gr/l.
Od początku miesiąca Pb95 notuje -8 gr/l, ON -7 gr/l, a LPG -2 gr/l. Zważywszy na zmiany na rynkach światowych w najbliższym czasie można spodziewać się dalszych obniżek.
Średnie ceny detaliczne paliw 20 lipca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,17 zł/l olej napędowy; 4,40 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,60 zł/l autogaz*. Właściciele diesli tankują więc dziś o 1,14 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 1,05 zł/l mniej, a LPG o 0,91 zł/l.

Rynek usług logistycznych dynamicznie rośnie

 W 29. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. małopolskim: 4,08 zł/l (-10 gr/l od 13 lipca – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia). Najdrożej jest w lubuskim: 4,23 zł/l (-4 gr/l przez ostatnie 7 dni).
Stacje w woj. śląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,31 zł/l (-4 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,49 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to łódzkie: -6 gr/l przy średniej 4,37 zł/l.
Podkarpackie to najtańszy autogaz: 1,54 zł/l (-2 gr/l). Najdroższej sprzedają to alternatywne paliwo przy granicy niemieckiej - w woj. zachodniopomorskim: 1,73 zł/l (-2 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatniego tygodnia).
Dziś w polskich rafineriach benzyna tanieje średnio 12 zł/m3, a olej napędowy 10 zł/m3 (-10 w PKN, a bez zmian w Grupie Lotos). W minionych 7 dniach cena paliwa silników o zapłonie iskrowym to średnio -2 zł/m3 netto, a do jednostek wysokoprężnych (Diesla) -48 zł/m3 netto.  W porównaniu z 12 lutego, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna i olej napędowy w hurcie polskich rafinerii są jednak nadal średnio droższe o 13% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +24%).
Oznacza to, że dziś kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest średnio o 46 gr/l brutto droższa, a olej napędowy o 52 gr/l. W wyniku tego średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w I półroczu 2016 r. na poziomie 1,35% ceny litra paliwa.
Różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) skurczyła się w okresie 13.04-20.07.2016 z 12,12% do 3%, co może sugerować, że wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny.
Ropa Brent na giełdzie w Londynie zdrożała przez ostatni tydzień 1,21%, ale wciąż utrzymuje się poniżej 50 USD/b, dolar do złotówki tanieje 0,57%. Na ceny hurtowe w polskich rafineriach największe oddziaływanie ma jednak nie rynek ropy i walut, lecz wahania na światowych rynkach paliw gotowych.
Na referencyjnym w tym zakresie dla kontynentu europejskiego rynku ARA (notowania z trzech największych portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia, gdzie trafiają paliwa importowane na nasz kontynent) przez ostatnie 7 dni Pb95 zdrożała 4%, a tyleż samo staniał ON (od 1 lipca odpowiednio: -7,61% i -10,62%). Trzeba jednak pamiętać, że dotyczy to „czystych paliw” – bez udziału biokomponentów – zanim trafią na polskie stacje – zgodnie z unijną polityką klimatyczną nakładającą na polskich dystrybutorów paliw Narodowy Cel Wskaźnikowy – do każdego litra benzyny musi być dodane do 10% bioetanolu, a do każdego litra oleju napędowego do 7% bioestrów oleju rzepakowego. Nie ma ścisłych danych, jak podwyższa to koszt paliw w Polsce, jednak daje to nie mniej niż +0,15 groszy na litrze każdego z tych paliw.
źr. Polska Izba Paliw Płynnych

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2020 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×