17 sierpnia 2017

Transport i Spedycja » Analizy i raporty

Komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych

Komunikat Polskiej Izby Paliw PłynnychŚrednie detaliczne ceny paliw na polskich stacjach w 17 lutego 2017 r. ukształtowały się na poziomie: 4,61 zł/l olej napędowy; 4,74 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 5,09 zł/l) i 2,24 zł/l autogaz*.
Wobec notowania ze środy 15 lutego 2017 r. olej napędowy i benzyna tanieją więc 1 gr/l, a autogaz drożeje 1 gr/l*.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. małopolskim: 4,54 zł/l (-1 gr/l od środy); najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,71 zł/l (-3 gr/l od 15 lutego br. – i to największe zmiany tego tygodnia).
Stacje małopolskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,67 zł/l (bez zmian od środy); najdroższą zaś zachodniopomorskie: 4,86 zł/l (-3 gr/l – i to największe zmiany tego tygodnia).




Najtańszy autogaz to podkarpackie: 2,17 zł/l (+1 gr/l); a najdroższy tradycyjnie zachodniopomorskie: 2,35 zł/l (+1 gr/l – i to największe zmiany tego tygodnia).
* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych
Po ostrych podwyżkach z drugiej połowy ubiegłego tygodnia dziś w hurcie polskich rafinerii benzyna tanieje średnio 11 zł na metrze sześciennym, a olej napędowy 4 zł/m3.
Przypomnijmy jednak, że między środą, 8 lutego a sobotą, 11 lutego 2017 r. ceny benzyny w obu polskich rafineriach wzrosły średnio 68 zł/m3. Od połowy listopada, gdy ogłoszono plany cięć wydobycia przez OPEC, cena ropy Brent wzrosła o 25%, a ceny paliw gotowych na rynku ARA o 20%. W tym czasie w PKN Orlen benzyna zanotowała w hurcie +11%, a olej napędowy 8%.
Dziś rano na rynkach światowych ropa Brent (referencyjna dla kontynentu europejskiego) drożeje 0,12%, zaś paliwa gotowe na ARA notują: benzyna -0,47%, a olej napędowy +2%. [patrz: Bloomberg]
Mimo spekulacji związanych cięciem w wydobyciu ropy, wprowadzonych przez Rosję i OPEC (a ostatni mocny wzrost cen benzyny na ARA był tego spektakularnym dowodem), na światowych rynkach energetycznych wciąż panuje istotna nadpodaż tak surowca rafineryjnego, jak i jego przetworów, co wskazuje, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się również kontynuacji obniżek w polskich rafineriach i na stacjach.
Wahania cen ropy można zrozumieć tylko, jeśli pamięta się, że najwięksi jej producenci - tak Arabia Saudyjska, jak Rosja i USA - inwestują we własne moce przetwórcze, budują i modernizują swoje rafinerie [patrz: dane FuelsEurope nt. inwestycji w sektor downstream), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury [patrz: notowania ARA). W tej sytuacji ważne jest inwestowanie w krajowe źródła energii – także te alternatywne; i jej logistykę.
źr. PIPP

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×