21 kwietnia 2018

Transport i Spedycja » Bezpieczeństwo TSL

Moda na ronda

Moda na rondaW Polsce w ostatnich latach ronda powstają jak grzyby po deszczu, są budowane nawet na małych drogach, gdzie ruch samochodowy nie jest wysoki. To oczywiście nie chwilowa moda, która zapanowała wśród zarządzających drogami, ale prosta droga do uczynienia skrzyżowania bardziej bezpiecznym.
W Stanach Zjednoczonych, w miejscach, gdzie ronda zastąpiły tradycyjne skrzyżowania, liczba wypadków samochodowych zmalała o ok. 37 – 80%, liczba rannych o ok. 30 – 75%, a ofiar śmiertelnych z 50 do 70%.
Polskim rekordzistą pod względem rond jest Rybnik – miasto ma już ponad 30 tego typu skrzyżowań i kolejne w planach. Jedno z rond, na ul. Rudzkiej w Rybniku, wybudowała Skanska. Podobnie w Sosnowcu, gdzie Skanska wybudowała rondo u zbiegu ulic Piłsudskiego, Kierocińskiej i Grabowej.




- W dużym stopniu poprawiło ono bezpieczeństwo - mówi Marian Zastawny, menadżer projektu, Skanska. - Tylko w 2014 r. (przed przebudową) na tym skrzyżowaniu odnotowano 15 kolizji i dwa wypadki, a rok wcześniej aż 29 kolizji. W okresie dwóch lat, od początku 2012 do końca 2013 przy ul. Piłsudskiego doszło w sumie do 324 zdarzeń, w tym na samym skrzyżowaniu było ich 40.
Rozwiązaniem gwarantującym jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa jest rondo turbinowe. Przykładem jest chociażby rondo na skrzyżowaniu ulic Kwiatkowskiego i Bojanowskiej w Stalowej Woli. – Było to pierwsze rondo turbinowe na – mówi Mariusz Piotrowski, menadżer projektu, Skanska. - Zostało zaprojektowane w taki sposób, aby potoki ruchu pasa zewnętrznego i wewnętrznego nie przecinały się. Rozwiązanie to pozwala pojazdom w naturalny sposób kierować się na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji.

Piesi bezpieczniejsi
Zakopianka uchodzi za jedną z najniebezpieczniejszych dróg w kraju, także dla pieszych. Na ruchliwym odcinku między Krakowem a Myślenicami w ciągu ostatnich kilku lat zginęło kilkadziesiąt osób! W trosce o bezpieczeństwo pieszych GDDKiA buduje nad zakopianką kolejne kładki.
W ubiegłym roku w miejscowości Gaj na tym odcinku budowę kładki zakończyła Skanska. Powstał nowoczesny obiekt, wyposażony w widny, odpowiednio oświetlony. Na płycie pomostowej oraz schodach została zamontowana instalację ogrzewania - czujniki reagują na temperaturę i wilgotność nawierzchni, włączając automatycznie jej podgrzewanie. Dzięki temu kładka w zimie będzie zawsze odśnieżona, a piesi unikną ryzyka poślizgnięcia się na śliskiej nawierzchni.
W Polsce w ostatnich latach ronda powstają jak grzyby po deszczu, są budowane nawet na małych drogach, gdzie ruch samochodowy nie jest wysoki. To oczywiście nie chwilowa moda, która zapanowała wśród zarządzających drogami, ale prosta droga do uczynienia skrzyżowania bardziej bezpiecznym.
W Stanach Zjednoczonych, w miejscach, gdzie ronda zastąpiły tradycyjne skrzyżowania, liczba wypadków samochodowych zmalała o ok. 37 – 80%, liczba rannych o ok. 30 – 75%, a ofiar śmiertelnych z 50 do 70%.


Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×