23 listopada 2017

Transport i Spedycja » Bezpieczeństwo TSL

Podsumowanie wakacji na drogach

Podsumowanie wakacji na drogach

W okresie tegorocznych wakacji inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego dbali o bezpieczeństwo na polskich drogach. Były to głównie kontrole autokarów i ciężarówek, jak również kontrole prędkości z wykorzystaniem stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Dla Inspekcji Transportu Drogowego był to wyjątkowo smutny koniec wakacji.



28 sierpnia w trakcie wykonywania czynności służbowych zginął tragicznie inspektor z Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego. Został śmiertelnie potrącony przy wjeździe na parking przez 25-letnią kierującą samochodem osobowym, która według wstępnych ustaleń jechała z nadmierną prędkością.

Autokar niedopuszczony do dalszej jazdy


W ramach działań „Bezpieczny Autokar – Wakacje 2017" inspektorzy skontrolowali 2020 autokarów. Porównując dane z ubiegłego roku widoczny jest wzrost przeprowadzonych kontroli  o blisko 420 autokarów. Inspekcja nałożyła w tym okresie około 625 mandatów karnych na kierowców. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o ponad 6%.


W wyniku przeprowadzonych kontroli inspektorzy zatrzymali 105 (5,2% wszystkich kontroli) dowodów rejestracyjnych, z czego w 26 przypadkach (1,3% wszystkich kontroli) wydano zakaz dalszej jazdy ze względu na stwierdzony fatalny stan techniczny.

Dowody rejestracyjne były zatrzymywane m.in. za nieszczelny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, usterki układu kierowniczego i zawieszenia, zbyt zużyty bieżnik opon.


Porównując te dane z rokiem 2016 zauważalny jest nieznaczny wzrost liczby zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i wydanych zakazów dalszej jazdy. Pomimo wykrywanych w czasie wakacji naruszeń, należy zauważyć, że generalnie kontrolowane autokary były w dobrym stanie technicznym.


Podczas kontroli inspektorzy szczególną uwagę zwracali też na czas pracy kierowców, ponieważ przemęczenie stanowi bardzo duże zagrożenie na drodze. Rażącym przykładem nieodpowiedzialności kierowców była kontrola przeprowadzona przez WITD w Krakowie w wyniku której nie dopuszczono do dalszej jazdy trzech kierowców, którzy właśnie wrócili z Macedonii i zamierzali wyruszyć w kolejną podróż do Bułgarii. Kierowcy przebywali w autobusie od środy, 28 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2017 r., odpoczywając jedynie 2 godziny! - podkreślił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.


Podobna sytuacja wystąpiła podczas kontroli WITD w Katowicach. Tym razem kierowcy prowadzili pojazd bez odpoczynku niemal 40 godzin, na trasie Polska – Włochy – Polska.

Niechlubnym „rekordem" wykazał się również turecki kierowca ciężarówki, który w ciągu 28 dni poprzedzających kontrolę codziennie naruszał zasady dotyczące czasu pracy, przerw i odpoczynku. W tym czasie skrócił np. 20 razy odpoczynek dzienny, przy czym zdarzało się, że w ciągu doby odpoczywał zaledwie 2,5 godziny!


Kolejnym zagrożeniem, byli kierowcy pojazdów ciężarowych znajdujący się po spożyciu alkoholu lub nietrzeźwi. Z takimi przypadkami spotkali się między innymi inspektorzy WITD w Poznaniu, WITD w Szczecinie, WITD w Gorzowie Wielkopolskim, WITD W Katowicach czy WITD w Radomiu, gdzie kierowca miał ponad 2,5 promila alkoholu, a dodatkowo przewożony ładunek – palety – spiął tylko jednym pasem, co mogło doprowadzić do ich przemieszczenia lub nawet upadku.


Podczas tegorocznych wakacji inspektorzy spotkali się również z przypadkami manipulacji w zapisach tachografów rejestrujących czas pracy kierowców, czy przypadkami przeładowanych pojazdów, co jest jedną z głównych przyczyn degradacji polskich dróg.


Wzrosła liczba zarejestrowanych przekroczeń dopuszczalnej prędkości. Stacjonarne urządzenia (fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle) zarejestrowały o ponad 12% więcej wykroczeń niż podczas ubiegłorocznych wakacji.

źr. GITD



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×