18 września 2018

Transport i Spedycja » Bezpieczeństwo TSL

Podsumowanie wakacyjnych działań ITD

Podsumowanie wakacyjnych działań ITD
Niemal 1700 skontrolowanych autokarów i ponad 26 tys. kontroli innych pojazdów – dla ITD były to pracowite wakacje. Średnio co dwudziesta kontrola autokaru zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Plagą polskich dróg są przeładowane pojazdy. Wielu kierowców narusza też normy czasu jazdy i odpoczynków. Inspektorzy ujawniali również przypadki prowadzenia samochodów przez nietrzeźwych kierowców. Koniec wzmożonych wakacyjnych kontroli, ale początek intensywnych działań Inspekcji w ramach akcji „Bezpieczna droga do szkoły".


Wyniki wakacyjnych kontroli podsumowali dziś na wspólnym briefingu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk i Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, który zapowiedział również skrupulatne kontrole szkolnych autobusów.

Wzmożone kontrole autokarów

Stałe i mobilne punkty kontrolne, sprawdzenia po zgłoszeniach opiekunów i organizatorów wycieczek, kontrole na głównych szlakach komunikacyjnych – Inspekcja Transportu Drogowego działania „Bezpieczny Autokar" prowadziła na terenie całego kraju. Kontrole były zintensyfikowane i dostosowane do oczekiwań organizatorów wycieczek, tak aby ograniczyć ryzyko niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

Sprawdzono stan techniczny ok. 1700 autokarów oraz czas pracy i trzeźwość kierowców. Ponad 450 kontroli autokarów zakończyło się nałożeniem mandatów karnych (ok. 26,5% wszystkich kontroli), zatrzymano ponad 70 dowodów rejestracyjnych (ok. 4% wszystkich kontroli), a w 17 przypadkach wydano zakaz dalszej jazdy, co stanowi ok. 1 % wszystkich kontroli. Podczas ubiegłorocznych wakacji inspektorzy wydali ok. 1,3 % zakazów. W porównaniu z rokiem ubiegłym, w tym roku odnotowano też mniejszą liczbę zatrzymanych dowodów rejestracyjnych. Podczas tych wakacji było to ponad 4%, roku temu - blisko 5,2%.

Najczęstszą przyczyną zatrzymania dowodów był zły stan techniczny pojazdów (ujawniono wycieki płynów eksploatacyjnych, niesprawne układy hamulcowe, wadliwe oświetlenie) i brak ważnych badań technicznych. Przykładowo ze względu na uszkodzoną oponę, ale też naruszenie norm czasu pracy nie został dopuszczony do dalszej jazdy autokar, który pod koniec sierpnia miał zawieźć grupę 40 dzieci na wycieczkę do Krakowa. Niesprawny autobus miał także zawieźć grupę 30 harcerzy do Inowrocławia. Do niebezpiecznej podróży nie doszło dzięki interwencji małopolskiej ITD.

Fatalny był też wynik kontroli dwóch autokarów, które miały zawieźć dzieci z Kątów Wrocławskich na wakacje nad morzem. Z jednego pojazdu wyciekały płyny eksploatacyjne, kierowcy nie odebrali przepisowych odpoczynków, a pilot wycieczki miał 2,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Tysiące sprawdzonych ciężarówek i busów – ponad 26 tys. kontroli
Równolegle z akcją „Bezpieczny Autokar" inspektorzy w okresie letnim prowadzili wzmożone kontrole pojazdów o masie powyżej 3,5 ton. Niestety wielu kierowców ciężarówek i busów przewozi dużo więcej ładunku, w stosunku do dopuszczonych prawem norm.

Inspektorzy prowadzili nie tylko rutynowe kontrole, ale również działania akcyjne – tak było m.in. na Lubelszczyźnie. W trakcie jednodniowej akcji, w ramach wspólnych działań z policją,  skontrolowano blisko 100 pojazdów dostawczych. Aż 60 było przeładowanych.

Zintensyfikowane kontrole w tym zakresie będą kontynuowane na terenie całego kraju. Inspektorzy sprawdzali również stan techniczny pojazdów i czas pracy kierowców. Tu również ujawniano rażące naruszenia. Przykładowo podkarpaccy inspektorzy ITD skontrolowali ukraińskiego przedsiębiorcę, który prowadził pojazd bez wymaganej przerwy przez 22 godziny. Chcąc oszukać czas pracy, kierowcy wykorzystują nie tylko swoją, ale też karty innych kierowców.

Zagrożenie wciąż stanowią kierowcy jadący „na podwójnym gazie"
- Przykład z ostatnich dni: województwo lubuskie. Ukraiński kierowca jechał zygzakiem. Został zatrzymany przez naszych inspektorów. Miał 2,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Był w takim stanie upojenia alkoholowego, że badanie trzeźwości alkomatem udało się przeprowadzić dopiero po kilku próbach – przypominał Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. – Dodatkowo ten kierowca poprosił podczas kontroli inspektorów o przyniesienie piwa z kabiny ciężarówki. To przykład skrajnej nieodpowiedzialności. Na szczęście nie było ich dużo w wakacje – dodał szef GITD.

Inspektorzy w okresie wakacyjnym skontrolowali ponad 26 tys. pojazdów. Stwierdzono ponad 13 tys. różnego rodzaju naruszeń. W niektórych przypadkach kierujący otrzymywali więcej niż jeden mandat.

Bezpieczna droga do szkoły – ITD dba o bezpieczeństwo uczniów

W roku ubiegłym, tylko we wrześniu i w pierwszej połowie października inspektorzy sprawdzili ponad 1500 autobusów szkolnych.

Niestety średnio co ósma kontrola kończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Czyli te pojazdy, autobusy szkolne są w dużo gorszym stanie niż autobusy kontrolowane w wakacje, przewożące dzieci na wypoczynek. Każdy rodzic, dyrektorzy szkół mogą poprosić inspektorów o przeprowadzenie kontroli autobusu szkolnego.

- Takie kontrole prowadzimy albo po przywiezieniu dzieci do szkoły, albo przed odjazdem, tak aby tych pojazdów nie zatrzymywać w trasie – wyjaśniał Alvin Gajadhur. - Mam nadzieję, że podczas tego roku szkolnego pojazdy będą w lepszym stanie i nie będziemy musieli zatrzymywać dowodów rejestracyjnych z powodu złego stanu technicznego – dodał Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Skrupulatne kontrole autobusów szkolnych będą prowadzone na terenie całego kraju.

źr. GITD

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×