19 sierpnia 2017

Transport i Spedycja » Kolejowy

Szybka i bezpieczna kolej

Szybka i bezpieczna kolejPod koniec lipca br. PKP ogłosiło zakończenie wymiany infrastruktury na trasie z Warszawy do Trójmiasta. Nowe tory już od grudnia umożliwią pokonanie tej trasy w czasie poniżej 3 godzin. Większe prędkości na zmodernizowanych odcinkach będą wymagały zapewnienia nowoczesnego taboru i zadbania o najwyższe bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Trasa Warszawa – Gdynia to kolejna inwestycja w ramach rządowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. Jednym z jej celów jest zwiększenie dostępności transportu kolejowego, przy jednoczesnej poprawie efektywności i bezpieczeństwa podróżnych. Resort infrastruktury obiecuje, że nastąpi znaczne podwyższenie jakości kolei, a do 2020 roku zostanie podjęta decyzja o rozwoju połączeń dużych prędkości powyżej 200 km/h.


Kolej musi inwestować w infrastrukturę

Nadrzędnym celem modernizacji jest spełnienie unijnych wymogów interoperacyjności, czyli zapewnienie bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów na terenie UE i włączenie polskiej kolei do paneuropejskiego systemu.

Program PKP
Stan infrastruktury, stan techniczny taborów oraz funkcjonowanie przejazdów kolejowych to główne czynniki wpływające na stan bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. W 2012 roku Biuro Bezpieczeństwa PLK opracowało Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego. W ramach programu prowadzone są modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych, remonty przejazdów, naprawy uszkodzonych taborów, a także dodatkowe szkolenia dla pracowników.
Nowa i zmodernizowana infrastruktura pozwala na osiąganie dużych prędkości. Potrzebne są również nowoczesne tabory z lokomotywami odpowiadającymi dozwolonym prędkościom na danym odcinku ruchu, wyposażone w zaawansowane rozwiązania technologiczne. Wedle założeń strategii MIR wagony powinny być dostosowane do osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w rozwiązania ułatwiające podróżnym wsiadanie i wysiadanie, urządzenia sanitarne czy zasilacze do komputerów osobistych.

Sprawny tabor to podstawa
To podstawa nowoczesnych i bezpiecznych przewozów kolejowych. Resort w perspektywach 2015 oraz 2020 roku planuje inwestycje przede wszystkim w pociągi klasyczne zestawione z lokomotywy elektrycznej i wagonów pasażerskich, które będą mogły osiągnąć prędkości do 200 km/h.
Większa prędkość to także konieczność zapewnienia sprawnego rozpędzania i hamowania pociągu bez groźby poślizgu, czy wykolejenia. Przede wszystkim niezwykle ważna jest możliwość sprawnego hamowania, która jest istotna szczególnie na przejazdach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków. − Podstawowym elementem wyposażenia lokomotywy jest piasecznica, czyli urządzenie składające się z pojemnika na piasek hamulcowy. Lokomotywy mają zbiorniki o pojemności od 300 do 2600 kg piasku. Piaskowanie działa podczas hamowania oraz rozpędzania pojazdu. Wtedy z dysz wysypywany jest piasek pod koła jezdne wagonu, poprawiając tym samym ich przyczepność. Eliminuje to zagrożenie poślizgu i usprawnia hamowanie. – mówi Andrzej Rams z firmy Piaski Hamulcowe.
Oprócz klasycznych rozwiązań takich jak piasecznice, o bezpieczeństwo taboru i ruchu kolejowego zadbają rozwiązania technologiczne. Zgodnie z planami zmodernizowane linie będę wyposażone w ERTMS − europejski system sterowania ruchem kolejowym. Sygnał radiowy będzie przesyłany z semaforów do kabiny maszynisty i pozwoli na automatyzację części zadań m.in wspomoże przyspieszanie i hamowanie pociągu.

Kolej szybkich prędkości. Kiedy w Polsce?
Obecnie na świecie koleje takie jak francuskie TGV, czy japoński Shinkansen rozwijają prędkość od 250 do 350 km/h. Na podróż takimi pociągami w Polsce przyjdzie jeszcze poczekać. Rząd zobowiązał się do 2020 roku podjąć decyzję o ewentualnym budowanie tzn. linii „Y” dostosowanych do przejazdu kolei szybkich prędkości. Jeśli projekt zostanie rozpatrzony pozytywnie prace rozpoczną się najwcześniej za 6-7 lat i powinny zostać zakończono do 2030 roku. Taki termin widnieje w ramach czasowych programu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Transport Networks), którego celem jest spojenie całej Europy liniami szybkiej kolei.

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

Ze względów bezpieczeństwa komentowanie artykułów wymaga potwierdzenia wpisu.
Państwa komentarz będzie wyświetlony po kliknięciu linku wysłanego na wprowadzony adres email.

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×