13 grudnia 2017

Transport i Spedycja » Lotniczy

Walczysz z liniami lotniczymi o odszkodowanie? O tych rzeczach powinieneś wiedzieć.

Walczysz z liniami lotniczymi o odszkodowanie? O tych rzeczach powinieneś wiedzieć.

Według Biura ds. Komunikacji, w 2016 roku linie lotnicze były odpowiedzialne za połowę (50%) wszystkich zakłóceń lotów – jest to największa liczba od 2003 roku. Wzrastająca liczba zakłóceń lotów spowodowanych przez przewoźników dotyka ponad 1 miliarda pasażerów rocznie, mimo że z pierwszego spojrzenia może wydawać się, że przynajmniej obywatelom UE przysługuje prawo do złagodzenia spowodowanego zakłóceniami stresu za pomocą solidnego odszkodowania. Zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań umownych linie lotnicze są zobowiązane do zaopiekowania się pasażerami oraz do wypłacenia odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro.


Jednakże w rzeczywistości to wygląda całkiem inaczej – nie dość że linie lotnicze niweczą wasze plany, to jeszcze mogą proces roszczenia odszkodowania zamienić w kolejne wyzwanie. Jak wyjaśnia dyrektor generalny ogólnoświatowej platformy Skycop Marius Stonkus, zakłócenia lotów spowodowane przez przewoźników mogą być wynikiem problemów związanych z obsługą techniczną lub załogą, od sprzątania statku powietrznego, poprzez ładowanie bagażu, do tankowania itd.


Mimo że istnieje rozporządzenie, linie lotnicze unikają jego przestrzegania i jedynie linie EU na dzień dzisiejszy są winne swoim pasażerom około 3,2 miliardów euro. Przewoźnicy na ogół odmawiają wypłaty odszkodowań, dlatego, aby zapewnić sobie należyte traktowanie, przede wszystkim należy wiedzieć kiedy jest się uprawnionym do odszkodowania, jak o nie wystąpić i co robić w przypadku odrzucenia roszczenia.”


W przypadku opóźnienia lotu linia lotnicza musi zapewnić pasażerom napoje, dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne oraz dostęp do Internetu. Podróżni mogą żądać należytej opieki odpowiadającej odległości ich lotu. Prawo unijne regulujące wypłaty odszkodowań obejmuje loty do 1500km opóźnione na dwie godziny, 1500km – 3500km – na 3 godziny, a w przypadku lotów o odległości powyżej 3500km – co najmniej na 4 godziny. Linia lotnicza powinna otaczać pasażerów opieką przez cały czas opóźnienia, a nie tylko jednokrotnie obsłużyć. Żywność i inne zaopatrzenie musi zaspokajać podstawowe potrzeby, a więc, jeżeli pasażerowie utknęli na dłuższy czas, muszą być odpowiednio obsługiwani – zauważa adwokat Giedrius Kolesnikovas z kancelarii prawnej Motieka & Audzevičius.


Ponadto w przypadku utknięcia w porcie lotniczym pasażer może chcieć poinformować o opóźnieniu swoich bliskich oraz wszystkich, kogo to może dotyczyć. Dlatego przewoźnik musi zapewnić dwie rozmowy telefoniczne oraz dostęp do poczty elektronicznej. W przypadku przełożenia przyjęcia na pokład na następny dzień linia lotnicza powinna zaproponować nocleg oraz pokryć wszelkie koszty transportu pomiędzy hotelem a portem lotniczym.

Oprócz zapewnienia podstawowych potrzeb, w przypadku opóźnienia lotu na więcej niż 3 godziny, odwołania lotu z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni lub sprzedania biletów więcej niż jest miejsc, przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie. Zgodnie z przepisami UE odszkodowanie zależy od odległości lotu, poczynając od 250 euro w przypadku lotów o odległości mniejszej niż 1500km, do 600 euro w przypadku lotów o odległości powyżej 3500km. Ważne jest, aby pasażerowie nie zgadzali się na niespełniające wymagań prawnych odszkodowania lub śmieszne bony towarowe.

W 2017 roku Administracja Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa ogłosiła, że więcej niż połowa (53%) wszystkich odmów przewoźników była nieuzasadniona. Linie lotnicze, takie jak Norwegian, Ryanair i Iberia zostały zobowiązane do pokrycia około 70% of uprzednio odrzuconych roszczeń. Ponieważ w przypadku zakłóceń lotów spowodowanych przez czynniki będące poza kontrolą linii lotniczych przepisy unijne nie mają zastosowania, linie lotnicze mogą odrzucić każde roszczenie, wykorzystując lukę prawną i powołując się na usterki techniczne lub złą pogodę jako nadzwyczajne okoliczności zwalniające linię lotniczą od odpowiedzialności za zakłócenie lotu. Dlatego zawsze – podkreślam – zawsze należy znać swoje prawa, inaczej prawnicy linii lotniczej znajdą słabe punkty lub błąd i wykorzystują to do odrzucenia roszczenia – konkluduje dyrektor generalny SKYCOP Marius Stonkus.



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×