17 grudnia 2017

Transport i Spedycja » Lotniczy

Brytyjski Urząd Lotnictwa naciska na Ryanair w sprawie respektowania skarg pasażerów

Brytyjski Urząd Lotnictwa naciska na Ryanair w sprawie respektowania skarg pasażerów

Ponad miesiąc po tym, jak „Ryanair” z powodu własnego błędu odwołał ponad 20 tysięcy lotów, dziesiątki tysięcy poszkodowanych pasażerów wciąż czeka w niepewności. Spółka lotnicza ignoruje narastające skargi i przepisy UE, broniące praw poszkodowanych. Na podstawie prawa pasażerów lotniczych, „Ryanair” powinien wypłacić odszkodowania sięgające kwoty 53 milionów euro. Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) zwrócił się do linii lotniczej z zaproszeniem na spotkanie i wyjaśnienie powstałej sytuacji, jednak „Ryanair” nie odpowiedział na prośbę instytucji.



W odpowiedzi na zaistniałą sytuację brytyjski CAA poinformował „Ryanair”, że ponad pół miliona poszkodowanych powinno być poinformowane o ich prawie do alternatywnego lotu, zwrotu pieniędzy i odszkodowań moralnych. Jednak zamiast wypłaty odszkodowań w wysokości do 600 euro, „Ryanair” proponuje poszkodowanym „tanie prezenty” i oczernia agencje walczące o prawa pasażerów. Firma lotnicza wysłała do poszkodowanych pasażerów listy, w których twierdzi, że, w przeciwieństwie do platform broniących praw pasażerów, wypłaci ona pełne odszkodowania.


Narzucając agencjom walczącym o prawa pasażerów pobieranie opłaty administracyjnej w wysokości 25% od kwoty zwrotu, „Ryanair” proponuje pasażerom zwracać się bezpośrednio do linii lotniczej. Jednak według statystyk, tylko 5% samodzielnie złożonych wniosków jest uwzględniane. Linie lotnicze starają się zazwyczaj przeciągać proces zwrotu pieniędzy lub uniknąć odpowiedzialności, wykorzystując warunek nadzwyczajnych okoliczności. W tym wypadku „Ryanair” już otrzymał od instytucji broniących praw pasażerów zarzuty w związku z nieprzestrzeganiem przepisów, zatem prawdopodobieństwo zwrotu pretensji jest jeszcze niższe.


Prawnicy twierdzą, że szanse na odzyskanie należnego odszkodowania wzrastają, gdy poszkodowani wspólnie walczą o swoje prawa. „W tej sytuacji poszkodowani pasażerowi mają dwa wyjścia – starać się o odszkodowanie indywidualnie lub dołączyć się do grupy osób poszkodowanych. Dokonując wyboru, pasażer powinien, przede wszystkim, ocenić poniesioną szkodę, wielkość odszkodowania oraz koszty wniesienia indywidualnej skargi do sądów irlandzkich. Jest oczywiste, że w tej sytuacji większe prawdopodobieństwo na odzyskanie należnego odszkodowania jest łącząc się do większej grupy, która, reprezentowana przez profesjonalnych prawników, będzie miała znacznie większą siłę negocjacji, niż pojedynczy pasażer – skomentował sytuację Giedrius Kolesnikovas, partner „Motieka i Audzevičius”.



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×