23 listopada 2017

Transport i Spedycja » Wodny

Na Maderę w mniej niż 24 godziny?

Na Maderę w mniej niż 24 godziny?

Rząd regionalny Madery ogłosił właśnie przetarg na realizację połączenia promowego pomiędzy portami w Funchal i Portimão. Coraz częściej spotykamy się z zapytaniami o przeprawy promowe na portugalską Maderę. Mamy dla Was dobre informacje! Jest duża szansa na to, że wyspa wreszcie zostanie skomunikowana. Rząd regionalny Madery ogłosił właśnie przetarg na realizację połączenia promowego pomiędzy portami w Funchal i Portimão.

OT Logistics przystąpi ponownie nowego przetargu


Władze Madery ogłosiły międzynarodowy przetarg na uruchomienie cotygodniowego pasażersko-towarowego połączenia promowego pomiędzy archipelagiem wysp a kontynentem. Inicjatywa otrzymała zielone światło od przedstawicieli Komisji Europejskiej i będzie finansowana z budżetu regionalnego w postaci odszkodowania w kwocie 3 milionów euro rocznie.

Wg informacji lokalnej prasy (publico.pt) w przetargowej specyfikacji zapisano następujące wymagania dotyczące połączenia. Wybrany operator promowy miałby wykonać co najmniej jedno połączenie w tygodniu na trasie z Funchal do Portimão, jednostka kursująca pomiędzy portami musiałaby poruszać się z prędkością co najmniej 21 węzłów (tj. około 39 km/h) i osiągnąć cel podróży w czasie krótszym niż 24 godziny.

Kolejne wymagania dotyczące statku to długość maksymalnie 175 m, zanurzenie nie przekraczające 6,5 m (co jest akurat wymogiem portu w Funchal) oraz pojemność pasażerska 300 osób.  


Operator promowy ma również zadbać o należyty transport ładunków. Głównym celem jest skrócenie czasu przewozu towarów miedzy Maderą i stałym lądem – obecnie transport trwa około 4 dni i koszt przewozu jest wysoki. Dąży się do tego, aby utrzymać ceny przeprawy na poziomie tych z lat 2008-2012, kiedy było wykonywane połączenie na obszarze trójkąta Funchal - Portimão - Las Palmas (Wyspy Kanaryjskie).


Nie jest to pierwszy przetarg ogłoszony na realizację połączenia promowego na Maderę. Pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem w styczniu 2016 roku, z uwagi na brak zainteresowania dalszą współpracą przez żadnego z siedmiu przewoźników, którzy złożyli swoje przetargowe oferty. Największym problemem okazała się sezonowość linii – ruch pasażerski na tym obszarze odbywa się głównie w okresie letnim oraz lokalność rynku transportowego – przewozy ładunków miały dotyczyć głównie lokalnych dostaw drewna.


Pomimo, że rząd Madery zgodził się na zmniejszenie opłat portowych (całkowite zwolnienie z nich w pierwszym roku eksploatacji), przyznał dodatek pasażerski podobnego do tego, który obowiązuje w transporcie lotniczym oraz umożliwił wybór przez właścicieli portów pochodzenia i przeznaczenia transportowanych towarów, żaden z przewoźników nie był zainteresowany ofertą.


Jak zapewnił Eduardo Jesus, przedstawiciel Rządu Madery, tym razem oferta dla przedsiębiorstwa, które podejmie się realizacji inwestycji jest znacznie korzystniejsza. Poza opisanymi powyżej korzyściami rząd chce dofinansować import surowców i przekazać czek na 80.000 euro dla kampanii reklamowej na rynku krajowym. Jesus dodał, że rząd regionalny dokłada wszelkich starań, by nowe połączenie promowe było bardziej konkurencyjne i atrakcyjne niż w przeszłości.

X Polecamy artykuł:
Infografika1

Aby pozyskać finansowanie w kwocie 3 milionów euro rocznie, Sekretariat Regionalny Gospodarki, Turystyki i Kultury (SRETC) analizował wyniki poprzednich działań na trasie między Funchal i Portimão – w ciągu ostatniego roku działalności straty zostały zmniejszone z 8 do niecałych 3 milionów euro, udowadniając tym samym, że kontynuacja tego połączenia ma sens.


Portugalskie morskie połączenie między wyspą i lądem, które zostało reaktywowane po 23 latach w zeszłym roku, nie zdało egzaminu, gdyż operator promowy wycofał się ze względu na wysokie koszty opłat portowych na Maderze. Po obietnicach korzystniejszych warunków ze strony rządu pozostaje mieć nadzieję, że tym razem chętnych do realizacji połączenia nie zabraknie i szybsza przeprawa promowa dojdzie do skutku. Na koniec dodajmy, że inicjatywa nowego połączenia promowego otrzymała poparcie Komisji Europejskiej.

źr. PKS Oliwa



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×