16 listopada 2018

Transport i Spedycja » Wodny

Pieniądze unijne na nowy terminal promowy w Gdyni i kolejny etap prac w gdańskim porcie

Pieniądze unijne na nowy terminal promowy w Gdyni i kolejny etap prac w gdańskim porcie

Ponad 132 miliony złotych dofinansowania unijnego otrzyma Urząd Morski w Gdyni na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Z kolei prawie 117 milionów złotych trafi do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów.



Umowy o dofinansowanie podpisali w poniedziałek 18 czerwca 2018 roku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie) oraz Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W gdańskim porcie będzie bezpieczniej

Inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Środki unijne pokryją ponad 132 miliony złotych z całości kosztów inwestycji.


Za te pieniądze Urząd Morski wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle i zwiększą bezpieczeństwo. Inwestycja obejmie między innymi: budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle, przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle, przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy oraz przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2020 roku.

Nowy, większy terminal promowy

„Budowa publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia” to inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., która będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu dofinansowaniu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.  


Projekt zakłada między innymi: przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu, przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją, przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.

 

Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Prace przygotowawcze już się zaczęły.


Źródło: CUPT

 



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×