14 grudnia 2018

Transport i Spedycja » Wodny

Koniec sezonu żeglugowego 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze

Koniec sezonu żeglugowego 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze
Ponad 200 tys. ton węgla popłynęło do wrocławskiej elektrociepłowni
Łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni drogą wodną wyniosła 206 808 ton, o 63% więcej niż w poprzednim sezonie żeglugowym.

Ładunek został dostarczony do portu w 105 pociągach, a łączna ilość przeładowanych wagonów wyniosła 3 834 sztuk. Dostarczenie energetycznego paliwa do elektrociepłowni we Wrocławiu to intermodalny łańcuch logistyczny wykorzystujący 2 gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy.


Za organizację całej drogi przewozu węgla odpowiada Grupa Kapitałowa OT Logistics, lecz w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców. Węgiel pochodzący z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do gliwickiego portu transportem kolejowym.

Przewoźnikiem na tym odcinku jest narodowy operator PKP Cargo SA, a spedytorem firma Rentrans International Spedition Sp. z o.o. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki S.A., które jest zarządcą portu w Gliwicach. Żegluga po kanale gliwickim i Odrze to już domena firmy OT Logistics S.A. największego armatora śródlądowego w Polsce.

- Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63% r/r do ok 207 tys. ton. Cieszy nas szczególnie fakt, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki. Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy na to, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach – mówi Andrzej Klimek, wiceprezes OT Logistics.

- Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe niż wspomniane 207 tyś ton węgla i sięgają ok. 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba – dodaje Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju w Śląskiego Centrum Logistyki S.A.

Na podkreślenie zasługują kolejne działania dążące do poprawy warunków nawigacyjnych na  Odrze. 19 listopada 2018 r. w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie, na którym minister Marek Gróbarczyk zainicjował podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy nowych stopni wodnych.

Jak zaznaczył minister, przygotowania do modernizacji Wisły i Odry jest są na zaawansowanym etapie. Nowe stopnie wodne w środkowym biegu Odry w połączeniu z kanałami żeglugowymi Odra-Szprewa oraz Hawela-Odra pozwolą na regularną żeglugę z Gliwic do Szczecina oraz Świnoujścia.

ŚCL S.A. to nie tylko zarządca Portu w Gliwicach, ale również operator oferujący  kompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki i transportu. Na terenie firmy znajduje się 5 nowoczesnych magazynów klasy A o łącznej powierzchni 28 000 m², w tym specjalistyczne obiekty dla wyrobów stalowych, chemicznych, papierniczych i spożywczych, terminal kontenerowy o powierzchni 5 ha, Wolny Obszar Celny, własna Agencja Celna, bocznica kolejowa oraz otwarte place składowe o pojemności 70 000 ton. Oprócz wypływających barek przez gliwicką spółkę przejeżdża rocznie około 40 tys. wago­nów kolejowych oraz około 130 tys. ciężarówek.
jagr./pr

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×