11 grudnia 2018

Wiadomości » Wiadomości

Kraków stawia na tory

Kraków stawia na tory

Krakowski Węzeł Kolejowy przechodzi obecnie gruntowną modernizację. Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA nowe rozwiązania komunikacyjne zmienią transportową mapę Małopolski i Krakowa.


Najważniejszą linią kolejową w Małopolsce, zarówno z regionalnego, jak i międzynarodowego punktu widzenia, jest linia E30, część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Przechodzi ona obecnie modernizację, szeroko zakrojone prace budowlane toczą się zarówno na trasie pomiędzy Krakowem a Katowicami, jak i w samym centrum stolicy Małopolski, gdzie powstaje infrastruktura potrzebna do uruchomienia kolei aglomeracyjnej.


Kolej zmienia miasto na dobre

Przebudowa linii średnicowej w Krakowie to obecnie największy projekt inwestycyjny, realizowany przez PKP PLK na południu Polski. Intensywne roboty budowlane trwają równolegle na całej długości modernizowanej linii, od przystanku Kraków Łobzów do położonych niemal 20 kilometrów dalej na wschód Węgrzc Wielkich.


Skalę przedsięwzięcia najwyraźniej widać w samym centrum miasta, gdzie XIX - wieczny nasyp kolejowy zastąpiony zostanie nowoczesnymi estakadami, na których ułożone zostaną aż cztery tory kolejowe. Pozwoli to uruchomić połączenia aglomeracyjne wysokich częstotliwości. Przy ul. Blich gotowe są już podpory nowego obiektu. Jeszcze w tym miesiącu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów właściwej konstrukcji nośnej estakady.


W lipcu 2018 r. rozpoczęła się kolejna faza tej inwestycji. Wykonawca ruszył z budową nowych mostów na Wiśle. Ich powstanie usprawni nie tylko ruch kolejowy, ale również pozytywnie wpiszę się w panoramę Krakowa. Nowoczesne łukowe konstrukcje będą swoim kształtem nawiązywać do sąsiednich przepraw przez rzekę.


Pierwsze pociągi po nowych torach w centrum Krakowa pojadą już w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na 2020 rok, ich koszt wyniesie niemal 1 mld zł.


Kolejowa rewolucja na północy Krakowa

Dużo bardziej zaawansowane prace budowlane toczą się na zachód od stacji Kraków Łobzów. W ramach modernizacji linii kolejowej do krakowskich Mydlnik powstają nowe perony przystankowe i budowane są nowe wiadukty kolejowe. Wartość projektu sięga 250 mln zł.


Pierwsze efekty inwestycji kolejowych krakowianie odczują już 1 listopada 2018 r., kiedy zostanie oddany do użytku bezkolizyjny przejazd kolejowo-drogowy wzdłuż ul. Rydla. Poprawi on bezpieczeństwo ruchu pociągów i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu drogowego.


Nowe rozwiązania dla podróżnych zaczną funkcjonować w pierwszych miesiącach 2019 roku. Wtedy do użytku oddany zostanie nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się jednym z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie aglomeracji. Obsługiwać on będzie zarówno pociągi w kierunku lokalnego lotniska, jak i Katowic i stanie się wygodnym punktem przesiadkowym.


Wygodniej i szybciej w kierunku Katowic

Najszybciej, bo jeszcze w tym roku, z efektów kolejowych inwestycji będą mogli korzystać mieszkańcy Zabierzowa i Krzeszowic. Roboty budowlane na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice są już na ostatnich etapach realizacji. Wykonane zostały dwa nowe tory kolejowe, obecnie prowadzone są przy nich prace wykończeniowe. Równolegle kończy się modernizacja wiaduktów kolejowych i budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Wartość prac budowlanych to przeszło 300 mln zł.


We wrześniu 2018 r. z nowoczesnych peronów skorzystają pasażerowie na stacji w Krzeszowicach. Kilka tygodni później zostanie oddany do użytku nowy wiadukt kolejowy, w ciągu ul. Daszyńskiego. Zastąpi on przejazd kolejowo-drogowy i usprawni ruch samochodowy w okolicy krzeszowickiego dworca.


Dzięki pracom modernizacyjnym, zleconym przez PKP PLK, pociągi na trasie do Katowic przyspieszą do 160 km/h, a pomiędzy Krakowem i sąsiednimi miejscowościami powstanie wygodne połączenie kolei aglomeracyjnej.


Projekty „Modernizacja linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIB” oraz ,,Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” są współfinansowane przez Unię Europejską z instrumentu ,,Łącząc Europę”.


Źródło: Opracowanie własne na podstawie materiałów od MI



Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×