20 lutego 2019

Wiadomości » Wiadomości

Pierwszy prywatny międzynarodowy pociąg kontenerowy

Pierwszy prywatny międzynarodowy pociąg kontenerowy PCC Rail Szczakowa SA jako pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Polsce uruchomiła regularny międzynarodowy pociąg kontenerowy. 13 grudnia 2005 r. ruszył liniowy, międzynarodowy pociąg kontenerowy z polietylenem w relacji Płock Trzepowo - Groβlehna (Niemcy). - Uruchomienie kolejnego, regularnego pociągu kontenerowego to następny etap dywersyfikacji dotychczasowej działalności naszej firmy w kierunku przewozów międzynarodowych. Koordynatorem całego projektu jest BahnTank Transport GmbH, który jest zarówno nadawcą, jak i odbiorcą przesyłki. W projekcie integralną rolę odgrywa spółka PCC Rail Szczakowa SA, przewoźnik po stronie polskiej, i MEG (Mitteldeutsche Eisenbahn GmbH), przewoźnik po stronie niemieckiej – mówi Jacek Kowalewski, wiceprezes PCC Rail Szczakowa S.A. Towary mogły być transportowane samochodami, jednak zarządowi PCC Szczakowa udało się przekonać partnera, że transport polietylenu pociągiem kontenerowym będzie tańszy, szybszy a do tego korzystnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego i bezpieczeństwa na drogach. Jak podkreśla prezes Kowalewski uruchomienie tego pociągu było możliwe także dzięki modernizacji terminalu kontenerowego w Płocku oraz doświadczeniom zdobytym w przewozach kontenerowych z innych terminali, w tym na trasie Brzeg Dolny – Port Świnoujście, które PCC Rail realizuje już od czerwca 2005 roku. Na razie uruchomiono jedną parę w tygodniu, jednak w przyszłości, wraz ze wzrostem produkcji surowca w Płocku oraz usprawnieniu za- i wyładunku na stacjach zwrotnych, poprzez dalsze modernizacje urządzeń, planujemy się uruchomienie drugiej pary szynowego kontenerowca w tygodniu. Każdy transport wyjeżdża z Płocka we wtorek rano i wraca do Płocka w piątek przed południem. Pociąg składa się z 25 wagonów i 50 kontenerów 30-stopowych. W puli jest 30 wagonów platform (pięć wagon w pozostaje w rezerwie w Płocku Trzepowo i Groβlehne). Planuje się także skrócenie czasu przejazdu pociągu z obecnych 20 godzin do 10-15. Jednak problemem są zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury kolejowej i restrykcyjne podejście przez PLK do przewozu kontenerów 30-stopowych, traktowanych jako tzw. ładunku ponadgabarytowego, choć przekracza skrajnię zaledwie o 49 mm. Wynikające z tego stanu rzeczy dodatkowe obciążenia zmuszają spółkę PCC do korzystania z okrężnych, przez to dłuższych tras kolejowych, ale za to tańszych. Tylko w ten sposób przewoźnik może zaoferować konkurencyjne w stosunku do transportu drogowego stawki za fracht. Zarząd PCC Rail ma nadzieję, że wkrótce polityka Państwa i PLK będzie w większym stopniu wspierać działania przewoźników kolejowych w przejmowaniu z dróg na tory. W ramach PCC Rail funkcjonuje grupa spółek, oferująca kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu kolejowego towarów na rynku krajowym i zagranicznym. Grupa działa na rynku logistycznym w sferze transportu, spedycji, zarządzania infrastrukturą kolejową oraz remontów taboru. W jej skład wchodzi 13 firm powiązanych kapitałowo i funkcjonalnie. Firma przewozi rocznie ponad 9 mln ton ładunków i zaliczana jest do grona czołowych przewoźników w kraju. (gapi)

Podaj adres email

Wprowadź treść komentarza


 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2019 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności oraz zasadami przetwarzania danych osobowych×