30 maja 2017

Wiadomości » Dyskusje redakcyjne

Rocznica katastrofy kolejowej pod Szczekocinami

Rocznica katastrofy kolejowej pod Szczekocinami Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych oświadcza, że raport ws. przyczyn wypadku kolejowego pod Szczekocinami z dnia 3 marca 2012 roku opublikowany zostanie w czwartek 28 lutego 2013 roku. – czytamy w komunikacie komisji umieszczonym na stronie internetowej resortu transportu.
Wszystkie informacje dotyczące przyczyn wypadku, które pojawiają się lub będą pojawiać w przestrzeni publicznej do czasu publikacji raportu PKBWK mają charakter wyłącznie spekulacji medialnych. PKBWK nie jest źródłem tych informacji, nie ponosi za nie odpowiedzialności, a także ich nie komentuje – pisze Tadeusz Ryś, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych,
Dlatego nie wdajemy się w ocenę przyczyn tragicznego wypadku a postanowiliśmy udostępnić nasze łamy Leszkowi Miętkowi (nie po raz pierwszy zresztą) prezydentowi Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.



Tragiczne zderzenie na torach

Poniżej jego refleksje na temat bezpieczeństwa kolejowego w Polsce i rocznicy katastrofy.
O bezpieczeństwie ruchu kolejowego w Polsce wszyscy mówią, a wielu ekspertów zna zarówno przyczyny, jak i lekarstwa na istniejące nieprawidłowości. Paradoksalnie jednak w poprawie tej materii trudno osiągnąć jakieś pozytywne rezultaty.
Zbliża się rocznica katastrofy pod Szczekocinami – jednej z najbardziej tragicznych katastrof w ostatnich latach w Polsce. Śmierć w niej poniosło 16 osób, w tym 5 naszych kolegów na służbie. Myślę, że ta rocznica sprzyja pewnym refleksjom dotyczącym stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.
Żegnając naszych kolegów daliśmy słowo, ja osobiście również, że sprawy bezpieczeństwa będą przez Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce traktowane bezkompromisowo – niestety w tej sprawie w Polsce jest nadal bardzo dużo do zrobienia.
W ciągu ostatniego roku odbywały się różnego rodzaju konferencje – m.in. spektakularne przekazanie przez ministra Sławomira Nowaka 10-punktowego programu naprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, z którym jeśli chodzi o same zapisy zgadzamy się w pełni. Jeśli chodzi natomiast o sposób ich realizacji to już niekoniecznie.
Jako Związki Zawodowe organizowaliśmy też demonstracje, których celem miało być skłonienie resortu transportu do podjęcia rzeczywistych działań w obszarach bezpieczeństwa i spowodowanie, aby pracująca pod kierownictwem pana ministra Andrzeja Massela komisja ds. bezpieczeństwa w końcu zaczęła pracować produktywnie.
Niedawno miała miejsce konferencja poświęcona bezpieczeństwu zorganizowana przez Rynek Kolejowy i TOR – Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Można by odnieść wrażenie, że tak dużo w tej kwestii się robi. Tymczasem o bezpieczeństwie ruchu kolejowego w Polsce wszyscy mówią, a wielu ekspertów zna zarówno przyczyny, jak i lekarstwa na istniejące nieprawidłowości. Paradoksalnie jednak w poprawie tej materii trudno osiągnąć jakieś pozytywne rezultaty.
Oświadczenie maszynistów w sprawie katastrofy

Sam zadałem na tej konferencji pytanie, dlaczego, skoro wszystkim zależy na bezpieczeństwie, nie można znaleźć żadnej instytucji państwa, (a po naszym wystąpieniu do Europejskiej Agencji Kolejowej o przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa w Polsce) również żadnej instytucji europejskiej, która mogłaby wymusić przestrzeganie odpowiednich ram bezpieczeństwa kolejowego w Polsce?
Nie znam odpowiedzi na to pytanie. Myślę natomiast, że pierwszym krokiem na drodze do poprawy bezpieczeństwa jest chęć – trzeba po prostu chcieć to zrobić. Po drugie, używając pewnego porównania – człowiek, który źle się czuje musi przede wszystkim uświadomić sobie chorobę i podjąć leczenie, a w sprawach bezpieczeństwa niestety udajemy, że jesteśmy zdrowi, ale wmawianie sobie takiego stanu rzeczy wcale nie sprzyja wyzdrowieniu.
  |str. 1| 2 | 3 | Następna

 
Arsped Sp. z o. o. 2009-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone
Zapoznaj się z polityką prywatności×