Środa, 24 maja 2017     Imieniny: Joanny, Zdenka, Zuzanny» Dodaj ogłoszenie o pracę» Dodaj firmę do katalogu

24 mld euro na korytarze transportowe TEN-T

24 mld euro na korytarze transportowe TEN-TTEN-T to Transeuropejska Sieć Transportowa – program unijny dotyczący budowy sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych. Zakłada on m.in. powstanie korytarzy transportowych, przebiegających na strategicznych szlakach handlowych wewnątrz Unii Europejskiej oraz w krajach z nią sąsiadujących. I właśnie na ich budowę, do 2020 roku UE przeznaczy ponad 26 miliardów euro, z czego Polska może liczyć na ponad 4 miliardy.
O tych planach poinformował Siim Kalaas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. Transportu w trakcie odbywających się w ubiegłym tygodniu w Tallinie TEN-T Days, przedstawiając założenia nowej polityki Unii Europejskiej dotyczącej transeuropejskiej sieci korytarzy transportowych.


Wnioski o środki z funduszu TEN-T

Nowa polityka, zakłada budowę 9 korytarzy transportowych stanowiących rdzeń unijnych dróg transportowych. Ma ona na celu usunąć dotychczas istniejące „wąskie gardła”, rozwinąć infrastrukturę oraz przyczynić się do rozwoju transportu intermodalnego – prognozy Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 roku, przy przewozach na odległości ponad 300km, 30% ładunków korzystać będzie z transportu kombinowanego.
- Transport jest niezwykle istotną dziedziną dla unijnej gospodarki – mówił Siim Kallas – Brak odpowiednich połączeń może zahamować nasz rozwój. Nowa polityka infrastrukturalna pozwoli stworzyć potężną sieć połączeń transeuropejskich, pobudzając konkurencyjność i wzrost gospodarczy we wszystkich 28 krajach członkowskich. Połączy wschód z zachodem, zastępując dzisiejszą plątaninę połączeń siecią, która pod każdym względem będzie europejska.


Spośród dwóch korytarzy przebiegających przez Polskę, szczególne znaczenie ma zwłaszcza ten łączący Morze Bałtyckie z portami północnego Adriatyku. Jego rozbudowa ułatwi dostęp do portów bałtyckich kontrahentom ze Słowacji czy Węgier, zmniejszy koszta polskiego eksportu oraz importu i pozwoli na zwiększenie znaczenia naszej gospodarki w regionie.
- Już dziś, na trasie Bałtyk-Adriatyk, przewozi się rocznie ponad 24 miliony ton ładunków - skomentował Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – Dla polskich dużych portów morskich , a są one w ekskluzywnej grupie 94 podstawowych europejskich portów, to nie jest odkrycie. Natomiast jest to strategiczne wyzwanie dla rządu i jego polityki transportowej - zapewnienie sprawnej sieci transportu towarów pomiędzy portami i krajami sąsiednimi na południu w pierwszym rzędzie, a również na wschodzie. To nie są tylko autostrady, to są bardzo ważne szlaki kolejowe i także zanikające dziś w Polsce przewozy barkami. Musimy zdawać sobie sprawę, że to też długa lista lokalnych projektów, wewnątrz portów i dookoła nich. Natomiast doświadczenia pokazują, że sprawna sieć transportowa stymuluje gospodarkę wzdłuż całej swojej sieci, nie tylko w portach. Zatem strategia nie dotyczy tylko lokalnych regionów, lecz całego kraju.
Komisja Europejska rozstrzygnęła konkurs na fundusze TEN-T

Bałtycki Terminal Kontenerowy działa na wielu polach na rzecz urzeczywistnienia idei Korytarza Bałtyk-Adriatyk. W ubiegłym roku, przy współpracy z firmą Baltic Rail uruchomiono pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy Gdynią a portami północnego Adriatyku. W październiku 2012 r. rozpoczęło przeładunki naczep samochodowych przewożonych koleją a następnie promami morskimi, co wprowadza w życie, również wpisany w politykę transportową Unii Europejskiej, projekt autostrad morskich.
jagr./BCT/foto Jakub Woźniak
DODAJ DO: facebook Twitter
Wyślij tekst znajomemu Drukuj
Dodaj komentarz (rozwiń)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Spedycje.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
 

SONDA

Jak oceniasz sytuację w swojej Firmie?